Tittel: Klasserommet som verksted Undertittel: Verksteddag som didaktisk strategi
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143453Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3757]
Sammendrag
Denne masteren i kunstfagdidaktikk ønsker å revitalisere verkstedpedagogikken og nominere klasserommet til et mulighetsrikt verksted. Masteroppgavens hovedformål har vært å undersøke og utforske om verksteddag som didaktisk strategi kan bidra til at klasseromsundervisningen i 1. klasse blir mer praktisk-estetisk, kreativ, utforskende og lekende. Undersøkelsene og utforskningen foregikk i klasserommet til en trøndersk 1. klasse i løpet av februar og mars 2024. Metodene som er anvendt for å skape forskningsmateriale, er deltagende observasjon, foto, intervju og refleksjonssamtale, og pedagogisk dokumentasjon er forsøkt løftet frem som et relevant verktøy å bruke også for skolen når praksis skal reflekteres over. Jeg har forsøkt å forske med kunsten, og jeg har gjennomført prosjektet med påvirkning fra intraaktiv pedagogikk, diffraksjonsteori, rhizomatisk arbeidsmåte og i lys av det performative forskningsparadigme. Jeg har gjennom prosjektet fått innblikk i hvordan skolehverdagen til en 1. klasse er, kan være og kan bli i møtet med verksteddag. Jeg har sett, følt og opplevd at klasseromsundervisningen har potensiale til å bli mer praktisk-estetisk, kreativ, utforskende og lekende ved bruk av verksteddag som didaktisk strategi, og jeg håper at denne oppgaven kan være en inspirasjon til lærere som selv har lyst til å teste ut verksteddag i sitt klasserom. This master in arts and education wants to revitalize workshop pedagogy an nominate the classroom as a workshop full of possibilities. The main purpose of the master thesis has been to investigate and explore whether workshop day as a didactic strategy can contribute to classroom teaching in 1st grade becoming more practical-aesthetic, creative, exploratory and playful. The investigations and inquiry took place in a school in Trøndelag during February and March 2024. The methods used to create research material are participant observation, photography, interview and reflective discussion, and pedagogical documentation is brought forward as a potential reflection tool also for schools. I have tried to research with art, and I have carried out the project with inspiration of intraactive pedagogy, diffraction theory, rhizomatic working method and in light of the performative paradigm. Through the project I have gained insight into the everyday life of the 1st grade, and what it can become in the meeting with workshop day. I have seen, felt and experienced that classroom teaching has the potential to become more practical-aestethic, creative, exploratory and playful when using workshop day as a didactic strategy. I hope that this master thesis can be an inspiration to other teachers who themselves want to test the workshop day as a didactic strategy in their classroom.