Institutt for lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 3441
-
Praksisarkitekturar i Kulturdag
(Master thesis, 2024)I masteroppgåva «Praksisarkitekturar i Kulturdag – Ein kvalitativ studie av kulturskule-grunnskule-samarbeid frå eit lærarperspektiv» undersøkjer eg lærarar sine praksisar i samarbeid mellom grunnskule og kulturskule. ... -
Implementering av innholdet i kompetansebegrepet i LK20
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i yrkesdidaktikk har til hensikt å undersøke hvordan yrkesfaglærere på helsearbeiderfag arbeider med kompetansebegrepet i læreplanverket for kunnskapsløftet (LK20). Oppgaven har fokusert på lærernes ... -
Forebygging av radikalisering og ekstremisme i skolen – betydningen av andre instanser. En kvalitativ studie av lærere og skoleansattes opplevelser med tverrprofesjonelt samarbeid i forebygging av radikalisering og ekstremisme
(Master thesis, 2024)Temaet i denne studien retter fokus på lærere og skoleansattes opplevelser med forebygging av radikalisering og ekstremisme i skolen, i sammenheng med tverrprofesjonelt samarbeid. Formålet med oppgaven har vært å bidra med ... -
Unge stemmer om ytringskultur i Norge
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å utforske hva slags ideer som kan ligge bak unge menn og kvinners opplevelse av ytringsfriheten i Norge. Studien baserer seg på et utvalg empirisk materiale fra rapportene UNG2024 og ICCS2022, ... -
"Eg trur det eigentleg berre krev at du er engasjert": Ein kvalitativ studie av eit utval tiandeklassingar si deltaking i LIST-oppgåver
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt korleis elevar i 10. klasse deltek i arbeid med LIST-oppgåver, som er oppgåver med låg inngangsterskel og stor takhøgd. Bakgrunnen for temaet er framheving av behov for variasjon og utfordring ... -
Meningsfull kroppsøving
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker på hvilke måte ungdomsskoleelever opplever og erfarer meningsfylte aktiviteter og undervisning i kroppsøvingsfaget. Et sentralt mål innen meningsfull kroppsøving er at elevene skal forbinde ... -
Havets toposar: Ein analyse av bildeboka "Papelina"
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Artikkelen er ein analyse av den norske bildeboka Papelina (2017) av Randi Fuglehaug og Jill Moursund, og fortel om ein papegøyefamilie som dreg heimanfrå og over eit stort hav for å kome seg til eit papegøyepalass. ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen – livskvalitet for alle i alle fag
(Chapter, 2024)The aim of this study was to investigate the interdisciplinary school course called health and life skills from the perspective of students in teacher education. The informants came from an open course at NTNU on health ... -
Envisioning AfAm Literary History in Norwegian Fjord og Fjell
(Journal article; Peer reviewed, 2024)To many, Norway is a land of extremes. One of the wealthiest countries in the world, it's also said to be home to the happiest people who benefit from the strongest social welfare system, frolicking among the fjords and ... -
Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet.
(Journal article; Peer reviewed, 2023)I denne artikkelen ser vi nærmere på bruk av Padlet i undervisning med utgangspunkt i spørsmålet om Padlet kan bidra til å synliggjøre flere stemmer i klasserommet. Artikkelen bygger på et prosjekt som vokste frem som følge ... -
Med iPad som blyant i pennalet: En tekstetnografisk tilnærming til mellomtrinnselevers multimodale tekster og tekstskaping
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:136, Doctoral thesis, 2024)Med iPad som blyant i pennalet Daglig bruk av nettbrett i grunnskolen ble nesten fordoblet i perioden 2015-2020, og digitaliseringen av skolen har gått mye raskere enn forskningen på feltet. Ifølge grunnskolens ... -
Skrivesyn i skriveopplæringen på et 8. trinn: En kvalitativ kasusstudie av skrivesyn i planarbeid, skriveoppdrag og norsklæreres ytringer
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative kasusstudien undersøker hvilke skrivesyn som kommer til uttrykk i skriveopplæringens økologi på et spesifikt 8. trinn. Gjennom tre forskningsspørsmål fokuserer studien på skrivesyn som kommer til uttrykk ... -
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates use of digital storytelling as a learning activity in education about migration. Based on a study in two Norwegian schools and two adult education centers for refugees and migrants, the article ... -
Features of Grammatical Writing Competence among Early Writers in a Norwegian School Context
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, we investigate how grammatical competence is manifested in young students’ written texts and how this contributes to the students’ overall writing competence. We pose the following two research questions: ... -
Exploring in-class writing activities in teacher education: A study of perspectives on writing in literacy events.
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Writing is a central yet under-researched activity in teacher education classrooms. In this study, we explore in-class writing activities used by a multidisciplinary group of teacher educators at one teacher education ... -
Developing professional digital competence in Norwegian teacher education: a scoping review
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The widespread use of educational technology in schools compels teachers to seamlessly integrate technology while developing students’ digital competence. As educational technology continually evolves, digital competence ... -
Interpreters’ use of environmentally coupled gestures to achieve mutual understanding of speaker identity in a deaf and hearing classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Focusing on turn-taking, this article investigates how embodiment and environmentally coupled gestures are used by a signed language interpreter to facilitate intersubjective understanding of the speaker’s identity in ... -
Samarbeid for utvikling av kollektiv profesjonell læring
(Chapter; Peer reviewed, 2024)I dette kapittelet tek vi utgangspunkt i erfaringar med Yrkesfaglærarløftet (Kunnskapsdepartementet, 2015), som er ei nasjonal satsing for å fremja arbeidsplassbasert kompetanseutvikling. Vi spør om korleis deltaking i ei ... -
Skolevegring og "flukt" fra den offentlige skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Denne artikkelen belyser hvordan skolevegring kan forstås i lys av den konteksten den utvikles i. Basert på intervju med foreldre som har søkt sine barn over fra offentlig nærskole til privatskole, retter vi oppmerksomheten ...