Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Document Types "Master thesis"
Now showing items 1-20 of 2012
-
1. Klasselæreres arbeid med et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2020)Jeg har i denne oppgaven benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode for å besvare problemstillingen hvordan førsteklasselærere arbeider for å skape et inkluderende læringsmiljø, med vekt på elever som viser utagerende ... -
48 shades of sexology : en Q-metodologisk studie av rådgivers subjektive opplevelse av relasjonen og det å samtale med klienter om seksualitet
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien har vært å skape innsikt, bevisstgjøring og forståelse av hva som oppleves som betydningsfullt for rådgiveren i relasjonen og i samtalen med klienten. Studien har tatt utgangspunkt i ulike typer ... -
"A Child miseducated is a Child lost": En kvantitativ undersøkelse av lærerens oppfatning av tilrettelegging for høyt presterende elever i undervisningen
(Master thesis, 2013)Fokuset for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den enkelte lærer arbeider med de høyt presterende elevene når det kommer til tilpasset opplæring, og hvilke tanker og strategier det er rundt disse elevene ... -
A gender study: Children's perspective of gender in a Co-Educational School in Iran
(Master thesis, 2019)Children’s perspectives of gender mostly are shaped by the society and culture they are living and grow up in. This present study has goal to explore perspectives and experiences of Iranian children in a co-educational ... -
A glance at the student life through the lens of students: A mixed method study on the richness of the student life and its importance for understanding the students quality of life
(Master thesis, 2021)Kompleksiteten i studentenes liv har blitt undersøkt av mange forskere på ulike måter, men mye av skjæringspunktet mellom disse studiene og studentenes egne uttalelser og erfaringer om dette er nokså ukjent. Denne oppgaven ... -
A lede seg selv i relasjon med andre: En fenomenologisk studie om hvordan opplevelsen av selvledelse virker på motivasjonen i et arbeidsteam
(Master thesis, 2011)Jeg har i denne masteroppgave belyst temaene selvledelse, motivasjon og team. Problemstillingen er: ”Hvordan virker opplevelsen av selvledelse på motivasjonen i et arbeidsteam?” Formålet med studien er å se hvordan selvledelse ... -
“A MEAL IS MORE THAN WHAT IS ON YOUR PLATE” - The symbolic value of meals: A study of children’s mealtimes in the nursery and at home
(Master thesis, 2013)The aim of this study is to explore children’s experiences of dinnertime in the home and lunchtime in the nursery and to explore the meaning children, parents and early-years practitioners give to meals, by using qualitative ... -
A model of active communication
(Master thesis, 2012)This thesis is about transformational actions for modern working. To delineate the individual assumptions of qualifications and skills in modern working, and to turn this into a format which most people could experience ... -
A multi-method study of the everyday lives of migrant children in urban China
(Master thesis, 2015)The present study aims to explore migrant children’s experiences and perspectives on their family migration from rural to urban China. More specifically the study seeks to find out the family conditions of migrant children ... -
A Study of the Adjustment Process of International PhD Candidates
(Master thesis, 2014)During the adjustment process of a doctor of philosophy (PhD) education, it is understood that international PhD candidates are facing more obstacles than host nationalities, due to arriving to a new culture and without ... -
ADHD i dagens samfunn: En teoretisk oppgave om økningen av ADHD- diagnosen i skolen
(Master thesis, 2011)I dag er ADHD blitt en utbredt diagnose, og helsemyndighetene regner med at det er 50 000 barn under 18 år som har ADHD i Norge. Rundt 3-5 prosent av barn i den norske skole oppfyller kriteriene for en slik diagnose, og i ... -
ADHD i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2019)ADHD er den mest stilte diagnosen hos barn og unge i grunnskolealder. Formålet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan man kan behandle og legge til rette for denne elevgruppen sånn at de får et best mulig utbytte ... -
ADHD-symptomer og kjønn En kvantitativ studie om indre motivasjon, innsats og selvvurdering av kompetanse hos elever i videregående opplæring
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke effekter ADHD-symptomer og kjønn har på elevers indre motivasjon, innsats og selvvurdering av kompetanse. Studien baserer seg på foreliggende kvantitativt datamaterialet ... -
Adoptivbarn og språkforståelse: En kvalitativ studie av hvordan førskolelærere kan støtte utenlandsadopterte barn i deres språkutvikling og språkforståelse i barnehagen
(Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven var å studere hvordan førskolelærere kan støtte utenlandsadopterte barn i deres språkutvikling og språkforståelse i barnehagen. Jeg ville primært konsentrere meg om hvilke støttefaktorer to ... -
AFR – medarbeideres opplevelse av endringsprosessen i forbindelse med krav om autorisasjon av rådgivere i bank: En fenomenologisk studie av hvordan medarbeidere i banknæringen har opplevd sin egen læringsprosess og motivasjon i prosessen
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven handler om fire kollegers opplevelser under en endringsprosess i oppdragsbanken. Disse har med forskjellige utganger gjennomgått en pålagt autorisasjonsordning for rådgivere i banknæringen. Bakgrunnen for ... -
Aggression and Violence Among Young People - The causes and triggering forces of violence and aggressive behaviours among young people
(Master thesis, 2014)This study will look at what might be the causes and triggering forces that can contribute to the instigation of aggressive behaviours mostly among young people, its expression and manifestation. On a daily basis, we ... -
Akademiske ambisjoner på vidregående skole
(Master thesis, 2016)Jeg har i dette forskningsarbeidet undersøkt om hvilke individuelle og ytre faktorer som kan ha en sammenheng med de akademiske ambisjonene til elever i 3.klasse på videregående. Jeg har også sett på hvilke forskjeller det ... -
Aksept for differensiering: En kvalitativ studie av to læreres operasjonalisering av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2013)Det finnes ingen fasit på hvordan tilpasset opplæring skal gjennomføres i klasserommet. Tema for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i praksis. Jeg har tatt utgangspunkt i to barneskolelærere, og både intervjuet ...