Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Imsen, Gunn"
-
Aksept for differensiering: En kvalitativ studie av to læreres operasjonalisering av tilpasset opplæring
Ulvåg, Linda Hellerud (Master thesis, 2013)Det finnes ingen fasit på hvordan tilpasset opplæring skal gjennomføres i klasserommet. Tema for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i praksis. Jeg har tatt utgangspunkt i to barneskolelærere, og både intervjuet ... -
“Alle teller” som matematikkløft: En kvantitativ studie om innføring av matematikkverktøyet “Alle teller” i grunnskolen
Reitan, Irina (Master thesis, 2012)Denne oppgaven ser på faktorer som har vært av betydning for initiering og implementering av matematikkverktøyet ”Alle teller” på lærer- og elevnivå, samt i hvilken grad lærere opplever verktøyet som nyttig. Arbeidet baserer ... -
Ansvar, accountability og kommunal styring: En kvantitativ studie blant rektorer i to kommuner
Lønseth, Siri Holm (Master thesis, 2012)Målet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan ulike former for ansvar gjør seg gjeldende hos skoleledere underlagt forskjellige kommunale systemer. Dette er gjort med hjelp av en kvantitativ undersøkelse utført ... -
Bærekraftig skoleutvikling: En kvantitativ studie av sammenhenger mellom prosessen i arbeidet og bærekraftig utvikling ved skoler som har deltatt i "Fra ord til handling" -programmet
Mathisen, Martin (Master thesis, 2011) Denne oppgaven ser på sammenhenger mellom prosess og bærekraftig skoleutvikling og baserer seg på resultatene fra en kvantitativ undersøkelse rettet mot lærere som har deltatt i skoleutviklingsprogrammet “Fra ord til ... -
''De skal korke timen'' : kommunal styring av skolen gjennom prosjektet '' vurdering for læring ''
Rundbråten, Guro (Master thesis, 2016)Det overordnede temaet for denne masterstudien er kommunal styring av skolen. I dette casestudiet undersøker jeg hvordan kommunen tar i bruk skoleutvikling som verktøy i styring av skolen ved å følge reformen «Vurdering ... -
''Det er greit å få vite hvordan det skal være'' - Om fylkesmannens, rektors og lærernes operasjonalisering av det nasjonale tilsynet ''skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæring''
Florence Jackson, Emily Catherine (Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven er fylkesmannens tilsyn slik det er hjemlet i opplæringslovens kapittel 14, og hvordan det fungerer i skolen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i et tilsyn som ble utført våren 2015. Temaet for ... -
"Det er liksom ikke sånne knappemennesker man lager. Man må prøve å få med hele mennesket og" : en kvalitativ studie av hvordan vurdering for læring fungerer for lavtpresterende elever
Borgen, Kaja (Master thesis, 2015)Formålet med studien: Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan prosjektet Vurdering for læring fungerer i praksis for de lavtpresterende elevene i arbeid med kompetansemål. Jeg har ønsket å se hvordan lærerens ... -
Fylkesmannens tilsyn i skolen: En kvantitativ studie av effekter av det felles nasjonale tilsyn med elevenes psykososiale miljø
Eriksen, Tor-Inge Neergård (Master thesis, 2014)Denne kvantitative studien ser på opplevelser og potensielle effekter av fylkesmannens tilsyn, og påfølgende tiltak i skoler i Norge. Studien tar utgangspunkt i en spørreundersøkelse sendt til alle skoler som har hatt ... -
Fylkesmannens tilsyn – et tiltak for kontroll eller som veiledning?: En kvalitativ studie av tilsyn med tidlig innsats
Rekve, Ingrid Ådnanes (Master thesis, 2014)Temaet for denne masteroppgaven er fylkesmannens tilsyn, og undersøkelsen fokuserer på tilsyn med tidlig innsats som ble utført av Fylkesmannen i Sør-Trøndelag våren 2012. Undersøkelsen tar for seg hvordan et utvalg kommunale ... -
Innføring av LP-modellen: En kvantitativ studie av innføringen av skoleutviklingsprogrammet LP-modellen
Røstøen, Arne Øverseth (Master thesis, 2011)Denne kvantitative studien tar utgangspunkt i innføringen av LP-modellen. Studien har undersøkt endring, og hvilke faktorer i innføringsarbeidet som har betydning for endring. Endring ble målt ved å dele opp i endring på ... -
Kvalitet i barnehagen: En kvalitativ studie av pedagogisk leders forståelse av kvalitet i barnehagen
Ersnes, Linn (Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er kvalitet i barnehagen. Studien skal synliggjøre hvilke oppfatninger og forståelser de pedagogiske lederne har om kvalitet i barnehagen og hva som skjer i den sosiale praksisen. Valget falt ... -
Læreren, skolen og kommunen : en kvantitativ undersøkelse av nyutdannede grunnskolelæreres preferanser ved søking av jobb i skolen
Almklov, Lovise Eriksen (Master thesis, 2016)Denne masteren har fått tittelen det er bare plass til to barn i denne leken og er et resultat av en kvalitativ undersøkelse, som baserer seg på observasjoner av to barnegrupper i en barnehage i Trondheim kommune. Formålet ... -
Lærerteamet som samarbeidsarena : en kvalitativ studie av læreres samarbeidsoppgaver i team
Aas, Kristin (Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er lærernes samarbeid i team. Jeg har gjennom undersøkelsen søkt å finne svar på hvilke arbeidsoppgaver lærerne løser i fellesskap, og hva som påvirker deres prioriteringer. Jeg har også ... -
Nasjonale læreplanreformer som styringsverktøy i skolen: En kvalitativ studie av lokalt læreplanarbeid etter iverksetting av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)
Tommelstad, Kjersti (Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:315, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Målet for denne avhandlingen har vært å undersøke læreres lokale læreplanarbeid og hvilken betydningen dette har for pedagogisk planlegging og praksis. Skolebasert læreplanarbeid fikk ny aktualitet i Norge ... -
Programlojalitet og lokale translasjoner: En kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere ved to skoler har opplevd implementeringen av utviklingsprogrammet PALS
Knudsen, Yvonne Kvande (Master thesis, 2011)Tema for denne masterstudien er skoleutvikling. Jeg har valgt å studere hvordan lærere ved to skoler har opplevd prosessen med å implementere utviklingsprogrammet: Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i ... -
Tilpasset opplæring : en undersøkelse av læreres arbeid med tilpasset opplæring, med blikk mot de sterke elevene
Rasmussen, Renate Myrseth (Master thesis, 2013)Masteroppgaven har belyst hvordan lærere opplever og tenker om sin egen praksis med tilpasset opplæring, med et ekstra blikk mot sterke elever. Oppgaven har synliggjort problemer rundt begrepet tilpasset opplæring, samt ... -
Tilpasset opplæring : en undersøkelse av læreres arbeid med tilpasset opplæring, med blikk på de sterke elevene
Rasmussen, Renate Myrsethn; Rasmussen, Renate Myrseth (Master thesis, 2013)Masteroppgaven har belyst hvordan lærere opplever og tenker om sin egen praksis med tilpasset opplæring, med et ekstra blikk mot sterke elever. Oppgaven har synliggjort problemer rundt begrepet tilpasset opplæring, samt ... -
To pluss to er lik fire? Yrkesopplæringen i spenningsfeltet mellom skole og bedrift : en kvalitativ undersøkelse av ulike aktørers opplevelse av yrkesopplæringen
Mathiassen, Monica (Master thesis, 2016)Det overordnede tema for dette prosjektet er hvordan skole og bedrift skaper sammenheng innenfor to pluss to-modellen i yrkesopplæringen, det vil si to år i skole etterfulgt av to år i bedrift. Utgangspunktet for prosjektet ... -
"Æ har ittj øvd så my på'n. Den har bare satt sæ fast i hodet": En kvalitativ studie om elevers bruk av læringsstrategier i matematikk på mellomtrinnet
Mælum, Tale Korsmo (Master thesis, 2014)I denne studien er det fokus på strategibruken hos ulike elever i matematikk, og hvor elevene lærer strategiene de benytter. Utgangspunktet for studien er å undersøke om det er ulik bruk av strategier knyttet til elevenes ...