• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

To pluss to er lik fire? Yrkesopplæringen i spenningsfeltet mellom skole og bedrift : en kvalitativ undersøkelse av ulike aktørers opplevelse av yrkesopplæringen

Mathiassen, Monica
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (2.017Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2422714
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Abstract
Det overordnede tema for dette prosjektet er hvordan skole og bedrift skaper sammenheng innenfor to pluss to-modellen i yrkesopplæringen, det vil si to år i skole etterfulgt av to år i bedrift. Utgangspunktet for prosjektet er en tanke om at skole og bedrift tradisjonelt representerer ulike kunnskapskulturer. To kunnskapskulturer bringer med seg ulike forutsetninger som kan få konsekvenser for hvordan yrkesopplæringen foregår. Spørsmålet er da hvordan opplæringen oppleves for personene som er involvert, og på hvordan de klarer å skape en sammenhengende opplæring over fire år.

Prosjektets kontekst befinner seg innenfor utdanningsområdet for kjøretøy, og utdanningsløpet som fører frem til yrkestittelen bilmekaniker, lette kjøretøy. Det er foretatt kvalitativt intervju med fem personer med ulike roller innenfor opplæringen som har kjennskap til samme kontekst. Deltakerne befinner seg på organiseringsnivå og individnivå, og på den måten belyser dette prosjektet opplevelsen av yrkesopplæringen fra flere ulike hold.

Ved å ta utgangspunkt i to ulike kunnskapskulturer har jeg brukt teori om situert læring, interorganisatorisk kompleksitet og boundary crossing (grensekryssing) for å undersøke om yrkesopplæringen oppleves som to kunnskapskulturer, og eventuelle utfordringer dette fører med seg. Det er også undersøkt hvilken rolle sosiale relasjoner spiller i opplæringen, og hvordan skole og bedrift arbeider for å skape et helhetlig opplæringsløp.

Funnene tilsier at yrkesopplæringen er svært avhengig av at aktørene danner gode relasjoner på tvers av kunnskapskulturene. Dette viser seg å være viktig for å danne sammenheng, dekke kompetansebehovet til bedriftene, gi tilpasset opplæring, gi følelse av tilhørighet og holde seg faglig oppdatert gjennom kontinuerlig kontakt med praksisfeltet. Det viser seg også at skole og bedrift deler kunnskapssyn, men befinner seg innenfor to ulike systemer som legger begrensninger for koordinering og samarbeid på tvers. Faget Prosjekt til fordypning fremstår som en grunnleggende arena for samhandling mellom skole og bedrift, og har et stort utviklingspotensial som en uunnværlig brobygger mellom de to praksisene.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit