• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

''Det er greit å få vite hvordan det skal være'' - Om fylkesmannens, rektors og lærernes operasjonalisering av det nasjonale tilsynet ''skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæring''

Florence Jackson, Emily Catherine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (2.329Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2491185
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1880]
Abstract
Temaet for denne oppgaven er fylkesmannens tilsyn slik det er hjemlet i opplæringslovens kapittel 14, og hvordan det fungerer i skolen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i et tilsyn som ble utført våren 2015. Temaet for tilsynet var «skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen». Undersøkelsen ser på hvordan representanten fra fylkesmannen, rektoren og fire lærere operasjonaliserer de ulike elementene av tilsynet, hvordan de opplever tilsynet, hvilke funksjoner tilsynet har og hvordan makt gjør seg gjeldende i tilsynet.

Studien bruker en kvalitativ metodologisk tilnærming for å undersøke problemstillingene. Studien har utgangspunkt i intervju som datainnsamlingsmetode, men også dokumenter som tilsynsrapporten og metodehåndboka for tilsyn. Utvalget består av seks informanter som deltok i tilsynet, og det er deres operasjonaliseringer og opplevelser jeg ønsker å få frem.

Funnene tyder på variasjoner i translasjonene av elementene som inngår i tilsynet på alle nivåer. I tillegg er holdningene til lærerne angående tilsynet avhengig av rektors holdninger til tilsynet. I dette tilfellet ble tilsynet stort sett opplevd som nyttig. Funnene tyder også på at makt gjør seg gjeldende både i form av institusjonellmakt og makten som kommet med translasjonskompetanse og translasjonsansvar.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit