Tilpasset opplæring : en undersøkelse av læreres arbeid med tilpasset opplæring, med blikk mot de sterke elevene
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2385163Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven har belyst hvordan lærere opplever og tenker om sin egen praksis
med tilpasset opplæring, med et ekstra blikk mot sterke elever. Oppgaven har
synliggjort problemer rundt begrepet tilpasset opplæring, samt hvordan det integreres
i skolehverdagen til to lærere. Oppgaven er belyst fra lærernes perspektiv.
Oppgaven er en kvalitativ studie med både intervju og observasjon av to lærere ved
en ungdomsskole i Trondheim. Lærerne har ansvar for å gjennomføre undervisning
og tilpasse opplæringen for elevene. Informantene har belyst flere sider ved tilpasset
opplæring de må ta hensyn til i sitt daglige arbeid. Det dreier seg om begrensing av
ressurser, som tid og antall lærere pr. elev. Det dreier seg også om hvordan ytre
rammer er med på å bestemme hvordan opplæringen skal tilpasses til enhver tid.
Disse ytre rammene, samt lovverk og andre bestemmelser, påvirker hvordan begrepet
tilpasset opplæring blir tatt inn og implementert i skolen. Til sist peker lærerne på
hvordan det er viktig å se eleven i en større kontekst, og kjenne de som selvstendige
individer.
Oppgaven har teoretisk utgangspunkt i Erling Lars Dales differensieringskategorier,
samt Kjell Arne Røviks translasjonsteori. Resultatene presenteres med utgangspunkt i
teori og problemstillinger. Funnene kan ikke anvendes for å si noe generelt om
hvordan tilpasset opplæring fungerer, men de kan likevel belyse viktige sider med
tilpasset opplæring, og er slikt sett viktige i den videre diskusjonen rundt temaet.