Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Author "Åmot, Ingvild"
Now showing items 1-13 of 13
-
Atferdsvansker i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av tre pedagogiske lederes arbeid med barn med atferdsvansker
Skorstad, Maria Ekker (Master thesis, 2014) -
Barn med nedsatt funksjonsevne og vennskap i barnehagealder - En litteraturstudie om spesialpedagogisk forskning på vennskap
Kollstrøm Malmo, Kaja (Master thesis, 2018)Dette er en litteraturstudie som har som mål å se på innholdet i nyere spesialpedagogisk forskning som omhandler barn med funksjonsnedsettelser og vennskap i tidlig alder. Utvalget består av fem artikler fra tre forskjellige ... -
Barndommen er utgangspunktet for resten av vårt liv
Markussen, Jeanette (Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er og belyse og løfte fram barn av psykisk syke foreldre. Fokuset ligger på hvordan hjelpeapparatet arbeider rundt mindreårige barn som lever med psykisk sykdom i familien. Problemstillingen er ... -
"Det er systemet som gjør at barn håndterer systemet slikt som de gjør" : en kvalitativ studie av faktorer som virker inn på den spesialpedagogiske hjelpen til barn med særskilte behov, sett i lys av systemperspektivet
Storengen, Stine (Master thesis, 2016)Tema for oppgaven er systemperspektivet og gjennom oppgaven ønsket jeg å få innsikt i spesialpedagogers arbeid med systemperspektivet i den spesialpedagogiske hjelpen. Jeg har valgt barnehage som forskningsfelt, ut i fra ... -
"Det vanskeligste de gjør er å være sammen med andre" : en kvalitativ studie om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser
Stjern, Anneli (Master thesis, 2015)Forskningsprosjektet tar sikte på å få kunnskap om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn for ovennevnte tematisering er at inkludering ... -
Fagarbeideres arbeid med inkludering og helsefremming i barnehagen
Ulla, Simen (Master thesis, 2017)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at barnehager skal ha både en inkluderende og helsefremmende funksjon. Barnehagen kan bidra til at barn får ta del i et fellesskap, og stimulere både fysisk og psykisk helse. Hensikten ... -
''Inkludering handler om å skape rom for alle'' - En kvalitativ undersøkelse av spesialpedagogers arbeid med inkludering og helsefremming i barnehagen
Velde, Marthe (Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at barnehagen både skal ha en inkluderende og helsefremmende funksjon, hvor det skal legges til rette for fellesskap og rom for alle barn. Med rom menes fysiske, psykiske og sosiale ... -
Inkludering som en paraply - En kvalitativ studie om barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
Grindvold, Anna Bakken (Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om inkludering for barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen. Det er en kvalitativ studie hvor det er benyttet både dokumentvurdering og forskningsintervju for å generere data. Forskningsintervjuene ... -
Omsorg for ettåringer i barnehagen - En kvalitativ studie av hvordan en barnehagelærer ivaretar ettåringers behov for omsorg
Slettaøien, Edel Janita (Master thesis, 2015)Tema for denne masteroppgaven er omsorg for ettåringer i barnehagen, og jeg har undersøkt hvilke kvaliteter som blir viktig i omsorgsarbeidet inn imot de minste barna som begynner i barnehagen. Oppgavens problemstilling ... -
Sensitiv responsivitet i barnehagen: En kvalitativ studie av hvordan profesjonell omsorg i barnehagen påvirkes av personalets empatiske identifikasjon med og relasjoner til det enkelte barn
Selmer-Olsen, Maria (Master thesis, 2013)Tema for denne masteroppgaven er sensitiv responsivitet i barnehagen, og jeg har undersøkt hvordan profesjonelle omsorgsgiveres relasjoner til enkeltbarn får innvirkning på omsorgen. Problemstillingen er som følger: Hvordan ... -
Utagerende elever i 1. – 4. klasse: En kvalitativ intervjuundersøkelse av tre læreres erfaringer med utagerende elever
Ruud, Malin (Master thesis, 2014) -
Utfordrende atferd : spesialpedagogers refleksjoner og holdninger i møte med barn som utfordrer med sin atferd
Moseng, Monica Vestby (Master thesis, 2016)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot spesialpedagoger og hvordan de reflekterer over sine holdninger i møte med barn som utfordrer dem med sin atferd. Det overordnede målet med denne studien har vært å undersøke ...