"Det er systemet som gjør at barn håndterer systemet slikt som de gjør" : en kvalitativ studie av faktorer som virker inn på den spesialpedagogiske hjelpen til barn med særskilte behov, sett i lys av systemperspektivet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2422716Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for oppgaven er systemperspektivet og gjennom oppgaven ønsket jeg å få innsikt i spesialpedagogers arbeid med systemperspektivet i den spesialpedagogiske hjelpen. Jeg har valgt barnehage som forskningsfelt, ut i fra at jeg er utdannet barnehagelærer og jobber i barnehage. Samarbeidsinstansen pedagogisk-psykologisk tjeneste er også et forskningsfelt i oppgaven min, på bakgrunn av at de er lovpålagt gjennom Opplæringsloven å jobbe systemrettet, og er en samarbeidsinstans til barnehagen. Som metode har jeg valgt å bruke kvalitativ forskningsmetode med intervju som fremgangsmåte, de tre informantene mine jobber i barnehager og pedagogisk-psykologisk tjeneste. Gjennom oppgaven har jeg kommet frem til følgende resultater, informantene mine jobber med faglig utvikling og har tilegnet seg kunnskap på områder knyttet til systemperspektivet, og begynt å tenke systemrettet i forhold til den spesialpedagogiske hjelpen til barn med særskilte behov. I forhold til PPT ser jeg at de har stort fokus på systemarbeid i sitt arbeid med individuelle- og systemrettede saker, og ønsker å jobbe på førhenvisningsnivå inn mot barnehagene. Spesialpedagogikk og allmennpedagogikk må samarbeide for at den spesialpedagogiske hjelpen skal kunne bli systemrettet. Og følgende faktorer knyttet til kategoriene mine relasjon og kontekst, virker inn på den spesialpedagogiske hjelpen, sett i lys av systemperspektivet: å legge til rette for at barn kan skape relasjoner, spesialpedagogens relasjon til foreldre, spesialpedagogens relasjon til barn og kunnskap om barns utvikling og forhold i systemet. Og kunnskap om individ og system, veiledning fra PPT og samarbeid omkring organisering.