Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på dokumenttype "Doctoral thesis"
Viser treff 21-40 av 111
-
Den andre skoleporten: Om institusjonalisering av den pedagogiske handling, et møte med Jacques Derridas språkkritiske perspektiver
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:105, Doctoral thesis, 2006)Den grunnleggende problemstillingen i avhandlingen dreier rundt forståelser av språk og begreper der et institusjonaliseringsprinsipp blir forsøkt identifisert og problematisert ut fra Jacques Derridas språkkritiske ... -
Det doble blikk – spesialpedagogen i endringstider
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:76, Doctoral thesis, 2007)Denne studien har fokus på spesialpedagogen, en sentral profesjon relatert til utvikling og realisering av opplæring for elever med særskilte opplæringsbehov. Ett aspekt i arbeidet med denne studien er profesjonskjennetegn ... -
Det moderne barn og den fleksible barnehagen: En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:258, Doctoral thesis, 2009) -
Duties and Privileges: An Ethnographic Study of Discipline as Relational Practice in two Urban Chinese Kindergartens
(Doctoral theses at NTNU;2018:152, Doctoral thesis, 2018)This thesis is an ethnographic study of discipline - as relational everyday social practice – in two urban Chinese kindergartens. The study is based on 11 months of ethnographic fieldwork in two kindergarten classes in ... -
Dysleksi og selvoppfatning: En kvalitativ intervjuundersøkelse intervjuundersøkelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:252, Doctoral thesis, 2009) I skolen skal man træde varsomt, thi der bliver mennesker til. (Grundtvig) Den foreliggende forskningsoppgaven handler om dysleksi. Et gjennomgående tema i hele arbeidet har vært hvordan erfaringer fra skoletiden ... -
Education and reflection in extreme situations
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:219, Doctoral thesis, 2011)When looking into officer cadets’ identity, social identity appears to play a decisive role among officer cadets when participating in exercises. In the winter time, using the uniqueness of a military exercise, cadets were ... -
Empowering leadership – leading employees to lead themselves Exploration of central characteristics, implications, and self – other agreement of the empowering leadership construct
(Doctoral thesis at NTNU;2014:289, Doctoral thesis, 2014)This dissertation contributes to the leadership and empowerment literature by exploration of the empowering leadership construct, which emerged as a distinct leadership approach in the late 1980s as a response to changes ... -
En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser: Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2010:39, Doctoral thesis, 2010) -
Er opplæring et godt sikkerhetstiltak?: Forebygging av risiko og ulykker gjennom opplæring av trafikantene
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:149, Doctoral thesis, 2005)The thesis has basis in the question some have to the usefulness of education in traffic safety prevention. The eighties were dominated by optimism concerning safety education, which was followed by pessimism in the ... -
Erobring av handlingsrom: Helsesøsterstudenters læring i praksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:51, Doctoral thesis, 2007)Conquering operational space – Public Health Nursing Students` learning in practice The aim of this study was to learn about what the main concern of students in clinical practice was, and to develop a grounded theory ... -
Et vidløftig sted: En analyse og diskusjon av skolegårdensom et sted for pedagogisk virksomhet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2006) -
Etiske perspektiver på læreres og førskolelæreres pedagogiske erfaringer: En etnografis studie i lys av John Deweys flosofi
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2008) -
Forankring og nyorientering i et sjøsamisk lokalsamfunn: En intergenerasjonell studie med perspektiv på lokal kunnskap og identitet
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:6, Doctoral thesis, 2024)Sjøsamene som urfolk og norsk minoritet har vært lite beskrevet og kjent i vår nasjonale historie, også fra forskningshold. I denne studien møter du tre generasjoner fra et sjøsamisk lokalsamfunn som forteller sine historier ... -
Forstyrrelsers paradoksale kraft: En studie av hvordan forstyrrelser kan virke produktivt i pedagogisk arbeid i barnehagen
(Doctoral thesis at NTNU;2015:151, Doctoral thesis, 2015)This thesis aims to develop knowledge about how disruptions may work productively in pedagogical settings. It suggests seeing disruptions as action forces that motivates by putting habitual thoughts and practices in motion. ... -
Fortellinger om forandring: En narrativ studie av planlagt organisasjonsendring i et norsk finanskonsern
(Doctoral thesis, 2003)Utgangspunktet for denne avhandlingen er at folk deler kunnskap og erfaring gjennom å fortelle historier til hverandre. Kjernematerialet i avhandlingen består av samtaler / dybdeintervjuer med utvalgte ansatte og ledere ... -
Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet: Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:23, Doctoral thesis, 2005) -
Fra «å være feit» til «å lide av fedme»: en etnografisk studie av barn i langvarig rehabilitering av fedme
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:282, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne avhandlingen er et bidrag til kritisk refleksjon over hvordan barn med fedme blir forstått og behandlet innen pediatrisk fedmerehabilitering. Min studie befinner seg innenfor rammeverket til den sosiale ... -
From self-actualization to co-actualization and co-creating within leadership: -You can’t stop the waves but you can learn to dance with them
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:167, Doctoral thesis, 2013) -
"Full kontroll i barnehagen?" - en studie av styring og styringsmentalitet.
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:286, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag: Avhandlingen fokuserer på hvordan ansatte i barnehager skaper og regulerer barns (og ansattes) muligheter i barnehagen gjennom diskursive praksiser og ulike reguleringer av tid og sted. Gjennom en pragmatisk ... -
Førerprøven i et helhetlig perspektiv: En intervensjonsstudie
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:199, Doctoral thesis, 2014)Avhandlingen omhandler vurderingsformen og sensors verktøy i førerprøven klasse B i Norge. Tanken bak prosjektet i denne studien er at vurderingsformen i førerprøven påvirker operasjonaliseringen av læreplanen, og derigjennom ...