Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Document Types "Doctoral thesis"
Now showing items 41-60 of 108
-
Growing up in Poverty in Ethiopia: A Life Course Perspective
(Doctoral theses at NTNU;2016:286, Doctoral thesis, 2016)This thesis, entailed Growing up in Poverty in Ethiopia: A Life Course Perspective, explores the experiences of cohort children living in poverty in specific communities in Ethiopia. By adopting the life course perspective ... -
Happy Start or Happy Ending? Exploring Educational Provisions in Norwegian Elementary Reception Classes
(Doctoral theses at NTNU;2020:221, Doctoral thesis, 2020)This thesis explores educational provisions for newly arrived minority language pupils (NAMLPs) in Norwegian elementary reception classes at two levels: (a) systemic conditions (b) pedagogical conditions. This exploration ... -
Helklassesamtaler omlivs spørsmål: En kvalitativ studie i KRL-faget på småskoletrinnet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:231, Doctoral thesis, 2008) -
Hva endrer lærerens praksis? En studie av norske læreres oppfatninger av hva som endrer deres praksis
(Doctoral thesis at NTNU;2015:196, Doctoral thesis, 2015)Sammendrag: Temaet i denne avhandlingen er endring i skolen, avgrenset til endring av lærerens undervisningspraksis sett fra lærernes perspektiv. I forskningslitteraturen eksisterer det forholdsvis lite kunnskap om ... -
I samme globale båt? : en studie av sammenslåing i Rolls-Royce Marine som sosialiseringsprosess
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:30, Doctoral thesis, 2006)Jeg skal i denne avhandlingen ta for meg prosesser der to opprinnelige konkurrerende selskaper slås sammen i forbindelse med oppkjøp. Dette skal vi gjøre med to siktemål. Det ene er å se hvordan ansatte opplever og reagerer ... -
Infant Healthcare Belief Practices and Social Value of the Child in Rural Punjab, Pakistan
(Doctoral theses at NTNU;2019:1, Doctoral thesis, 2019)This thesis, titled Infant Healthcare Belief Practices and Social Value of the Child in Rural Punjab, Pakistan, is based on the perspectives of the interdisciplinary social study of childhood and social construction of ... -
Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness: Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors
(Doctoral theses at NTNU;2021:350, Doctoral thesis, 2021)This PhD project is designed to study factors in the psychosocial school environment that may help prevent mental problems, loneliness and promote wellbeing among students in upper secondary school in Norway. This topic ... -
Innovation in Upper Secondary Schools
(Doctoral theses at NTNU;2016:208, Doctoral thesis, 2016)This thesis reports on an international multiple-case study on innovation in upper secondary schools. A total of four secondary schools are studied: two in Norway and two in Germany. A mixed method with quantitative and ... -
Intergenerational Relationships and Expectations Among Urban Affluent and Peasant Families in Ethiopia: Children’s Perspectives Thesis
(Doctoral theses at NTNU;2020:377, Doctoral thesis, 2020)This thesis explores children’s relationships with parents and family members in Ethiopia. It examines expectations and intergenerational relationships among affluent and peasant families in two settings: Addis Ababa and ... -
Job characteristics and mentoring relationships in preschools: A theory-based investigation of the variability of job characteristics and mentoring relationships through the use of exploratory and confirmatory research methods
(Doctoral theses at NTNU;2016:84, Doctoral thesis, 2016)Research on mentoring relationships has mainly focused on the benefits for individuals who provide mentoring (Allen & Eby, 2011), those receiving mentoring (Eby, Butts, Hoffman & Sauer, 2015), and for organizations (Robinson ... -
Kjærlighet og verdighet i tilfriskningsprosesser: Om foreldreskap når barn har en psykisk vanske
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:173, Doctoral thesis, 2013)When parents experience mental problems in their young children, they use the culturally dominant conceptions to understand. In these common-sense understandings of the causes of mental illness, the child is seen as an ... -
Kognitiv og metakognitiv strategibruk med særlig henblikkpå tekstlæring
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:36, Doctoral thesis, 2005)Det foreliggende forskningsarbeidet består av fem delstudier, tilsvarende avhandlingens fem artikler. Alle artiklene omhandler 10. klasseelevers bruk av kognitive og metakognitive strategier, først og fremst knyttet til ... -
Kommunal styring av skolen En studie av styring som kommunikasjon i lys av Luhmanns systemteori
(Doctoral thesis at NTNU;2015:87, Doctoral thesis, 2015)Denne avhandlingen fokuserer på skoleeierrollen etter at kommunene fikk ansvar for skolenes kvalitet på starten av 2000-tallet. Avhandlingen søker å beskrive fire forskjellige kommunale styringsstrategier sett fra kommunalt ... -
Kontaktlærerarbeid i videregående skole: En kvalitativ studie av kontaktlæreres utvikling av praksiskunnskap
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:205, Doctoral thesis, 2011)Avhandlingens tittel er Kontaktlærerarbeid i videregående skole – En kvalitativ studie av kontaktlæreres utvikling av praksiskunnskap. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan kontaktlærere i videregående skole utvikler sin ... -
Kroppens tilblivelse i tid og rom: Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:303, Doctoral thesis, 2012)Avhandlingens mål er å analysere kroppen som et materielt subjekt. Med utgangspunkt i et materielt poststrukturalistisk perspektiv inspirert av blant annet filosofene Claire Colebrook, Michel Foucault, Elizabeth Grosz, ... -
Kulturarena med mulighet for dialog?: Grotta – en fritidsklubb for mennesker med utviklingshemming. "Målet e vel at vi ska ha det arti, trur æ"
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:14, Doctoral thesis, 2008)Sammendrag Mange mennesker med utviklingshemming trenger hjelp for å tilrettelegge hverdagslivet. For noen gjelder dette gjennom hele livet og i alle deler av livet, slik at hjelpen også griper inn i det som defineres som ... -
Kulturmøte og kulturbryting : dagens barn i møte med kulturskiftet i Noreg ca 950-1050
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2002)Avhandlinga er ein kasusstudie i 6. klasse i grunnskulen skuleåret 1998-99. Målet med studien er å utvikla kunnskap om i kva grad barn i dag synest å oppleva undervisninga om kulturskiftet i Noreg ca. 950-1050 som eit ... -
Kvardagslivet til barneborgarar: Ein studie av barna si deltaking i tre norske barnehagar
(Doctoral thesis, 2014)Avhandlinga er eit bidrag til å forstå meir om barna sine kvardagsliv i barnehagen gjennom å få kjennskap til korleis barn, som kan sjåast som borgarar, gjer borgarskap. Barna si deltaking i kvardagsliva sine er forstått ... -
Learning to teach an entrepreneurship education program – a workplace learning perspective on schoolteachers` professional learning
(Doctoral theses at NTNU;2024:99, Doctoral thesis, 2024)Entrepreneurship has become a popular topic in education, that has gained attention internationally for its potential to inspire and nurture important life and work skills in young people. Teachers are arguably important ... -
Lærerens autonomi sett i sammenheng med trivsel, depersonalisering og tanker om å slutte i skolen: Hvordan kan man forstå det teoretiske konstruktet autonomi i tilknytning til læreres yrkesutøvelse
(Doctoral theses at NTNU;2023:233, Doctoral thesis, 2023)The management of the Norwegian education system both restricts and expands teachers' autonomy simultaneously. On one hand, standardised student tests and increased mandatory reporting govern teacher practices. However, ...