• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Hode, skulder, kne og tå" - men husk hviskestemme - En kvalitativ studie om hvordan lærere oppfatter utfordringene i åpne skoler, og da særlig knyttet til elever som strever med å konsentrere seg

Aarøen, Lise Moen
Master thesis
Åpne
Lise Moen Aarøen.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2618160
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1891]
Sammendrag
Temaet for denne studien er hvordan lærere vurderer handlingsrommet sitt i lys av elevers konsentrasjonsutfordringer. Formålet er å løfte frem lærernes stemme i form av tanker og refleksjoner knyttet til arbeid med elever som av ulike grunner kan streve med konsentrasjonen i åpne skoler. Studiens problemstilling er som følger: Hvordan oppfatter lærerne utfordringene i åpne skoler, og da særlig knyttet til elever som strever med å konsentrere seg? For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metodisk tilnærming. Jeg har gjennomført fire semistrukturerte intervjuer med lærere som arbeider i skoler med åpne planløsninger. Den ene skolen er helt åpen, mens den andre skolen er halvåpen. Deres erfaringer blir belyst og drøftet med utgangspunkt i tidligere forskning og teori om åpne skoler, og om elevers konsentrasjon i læringsarbeid. Sentrale funn i studien viser at lærerne opplever seg fanget i et system, ved at de begrenser seg selv ut ifra slik de oppfatter handlingsrommet sitt. Jeg finner forskjeller mellom den helt åpne skolen og den halvåpne skolen, og det ser ut til at graden av åpenhet har betydning for hvordan lærerne føler at rammene setter begrensninger. Selve systemet får stort fokus hos lærerne, og det kan se ut til at eleven blir litt borte i systemet. Mitt materiale tyder på at hele systemet skaper konsentrasjonsproblemer. Lærerne løfter frem hva som er viktig for elevenes konsentrasjon, men det gjennomføres ikke i praksis. Det kan se ut til at skolens utforming og lærernes praksis i hovedsak er bra for lærere, men ikke i like stor grad for elevene.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit