Hvilken forståelse har fire barnehagelærere av barns utfordrende atferd, og hva vektlegger de i sitt arbeid?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2612824Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om atferd barn kan vise eller uttrykke, som voksne opplever som utfordrende, dermed ordlyden utfordrende atferd. Målet med forskningen var å kartlegge og redegjøre hvordan barnehagelærere forstår utfordrende atferd. Jeg vil finne ut hva de tenker utfordrende atferd er, hvilke tanker de har om hvorfor utfordrende atferd oppstår og hvordan de jobber for og med barn med utfordrende atferd. Problemstillingen var som følgende: «Hvilken forståelse har fire barnehagelærere av barns utfordrende atferd, og hva vektlegger de i sitt arbeid med slike utfordringer?» Oppgaven er utført gjennom en kvalitativ undersøkelse med semistrukturert intervju som metode. Fire barnehagelærere i alderen 36-57 år ble intervjuet. Resultatene fremstilles i fem kategorier som belyser problemstillingen: Utfordrende atferd, hvordan fungerer arbeidet med utfordrende atferd, relasjoner, utviklingsarbeid og tilrettelegging. Resultatene viser at de fleste informantene har en individbasert og lineær årsaksforståelse i forhold til hva utfordrende atferd er og hvorfor utfordrende atferd oppstår. Det oppleves som at de fleste fokuserer mer på individuelle faktorer eller årsaker som omhandler hjemmeforhold, fremfor å analysere egen praksis. En av informantene reflekterer rundt voksnes rolle og at utfordrende atferd oppstår i relasjoner. Det fremkommer for meg en forståelse om at barnehager har behov for mere kompetanse rundt hvorfor utfordrende atferd oppstår, og hvordan de som voksne er med på å forsterke eller forebygge den utfordrende atferden. Det fremkommer at barnehager har behov for en dypere forståelse av seg selv som nøkkel for å forstå barnet og for å hjelpe barnet i sine følelser og utfordringer. Jeg tenker det kan være noe i Holland (2013) sin tittel «Varig atferdsendring hos barn, krever varig atferdsendring hos voksne», som må mer frem i lyset og reflekteres mere rundt i barnehager.