Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8103-8122 av 14018
-
Measuring the suicidal mind: The ‘open source’ Suicidality Scale, for adolescents and adults
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Clinicians are expected to provide accurate and useful mental health assessments, sometimes in emergency settings. The most urgent challenge may be in calculating suicide risk. Unfortunately, existing instruments often ... -
Measuring the suicidal mind: The ‘open source’ Suicidality Scale, for adolescents and adults
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Clinicians are expected to provide accurate and useful mental health assessments, sometimes in emergency settings. The most urgent challenge may be in calculating suicide risk. Unfortunately, existing instruments often ... -
Meat or mitigation? That's the question: Storylines in the Norwegian agricultural policy discourse on meat reduction
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Ruminant meat (beef and lamb) is recognised as the food with the largest environmental impact in terms of greenhouse gas emissions. Yet reducing meat consumption and production is controversial. Resistance to change has ... -
Med barnet som subjekt: Ein kvalitativ studie om barnesamtalen som pedagogisk verktøy i barnehagen
(Master thesis, 2020)Med utgangspunkt i problemstillinga «korleis kan barnesamtalen ha nytteverdi som pedagogisk verktøy i barnehagen?» undersøker masteravhandlinga barnehagelærarens sine erfaringar med barnesamtalen, samt barnesamtalens funksjon. ... -
«Med blanke ark og farjestifter tel»
(Master thesis, 2019)Masteroppgaven setter søkelys på hvordan elever bruker tegninger i problemløsningsprosessen og hva som finnes av detaljer i disse tegningene. Hensikten med å studere dette, er å se om tegning som representasjon har noen ... -
Med blanke ark og lydopptak - elevens egen stemme om komponering i skolens musikkopplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2011-03-28)Artikkelen fokuserer på elevenes egne opplevelser omkring komposisjon i skolens musikkopplæring. Komposisjon i skolen drøftes i lys av de rammene vi finner i ”Læreplanverket for Kunnskapsløftet” (LK06). Et sentralt spørsmål ... -
Med blikk for poesi Underliggjøring i Rune Christiansens roman Fanny og mysteriet i den sørgende skogen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan underliggjøring som grep kommer til syne i Rune Christiansens roman Fanny og mysteriet i den sørgende skogen (2017). Målet for oppgaven er å presentere en lesning som kan tjene som ... -
Med delkompetanse som mål: En kvalitativ studie om et multifokalt samarbeid innad en fylkeskommune hvor et alternativt opplæringsløp tilbys i videregående skole
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven tar for seg hvilke muligheter og begrensinger som finnes i samarbeid mellom nivåene ved opprettelse, oppfølging og videreføring av alternative prosjekt innenfor en bestemt fylkeskommune i Norge. Oppgaven ... -
Med et ressursorientert blikk på språk: En gruppe førsteklassingers respons på eksplisitt tematisering av språk og språklig mangfold i skolen. En neksusanalyse
(Master thesis, 2023)Språk som ressurs er et prinsipp man både kjenner fra politiske styringsdokumenter som Kunnskapsløftet fra 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017) og fra forskningen innen flerspråklighetsfeltet. Samtidig rapporteres det at ... -
Med hjarta på rette staden - Ein kvalitativ studie av geografilærarar si oppleving av Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva undersøkjer eg korleis eit utval geografilærarar opplever handlingsrom og autonomi i Kunnskapsløftet 2020. Studiet byggjer på Tjora (2017) sin stegvis-deduktive induktive metode, noko som har gjort ... -
Med hjertet i hånden - En kvalitativ undersøkelse av biblioteksjefers erfaring med mestring
(Master thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å undersøke tre biblioteksjefers erfaringer med mestring, og da spesielt den mestringen de opplever når deres egne verdier settes på prøve i møte med ytre krav som ressursmangel, lovverk ... -
Med inquiry-brillene på - En studie av den japanske naturfaglæreplanen med fokus på inquiry-basert læring
(Master thesis, 2013)Dette er en studie av den japanske læreplanen i naturfag med fokus på inquiry-basert læring. Utgangspunktet for oppgaven er Japans gode resultater i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PISA, og Rocardrapportens ... -
Med litt støtte : en narrativ tilnærming til fenomenet skolevegring, med fokus på årsaker og tiltak
(Master thesis, 2016)For elever som utvikler skolevegring, kan konsekvensene bli store på både kort og lang sikt. Tendensen er at dette fenomenet er økende. Det er behov for økt kunnskap om emnet og hensiktsmessige tiltak for å støtte elevene ... -
Med metaperspektiv på læring - En studie av elevers bevissthet til egen læring i naturfag
(Master thesis, 2013)Kunnskaper om metakognisjon og læringsstrategier anses for å være en sentral del av strategisk og livslang læring. På tross av økt fokus på læringsstrategier gjennom Læringsplakaten, viser ... -
"Med midlertidig fortøyning i Norge": Mobilitet, identitet og translokalitet blant høykvalifiserte arbeidsmigranter
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er en studie av høykvalifiserte utenlandske arbeidstakere i Trondheim. Internasjonalisering og økende spesialisering i arbeidslivet er et av mange trekk ved dagens globalisering. I takt med utviklingen av ... -
Med motivasjon i baklomma: Effekter på motivasjon og mestring gjennom forebyggende veiledning
(Master thesis, 2010)Studentfrafall er et uttalt problem ved norske universiteter og høyskoler. Det er fra flere hold pekt på at det bør iverksettes tiltak som gjør at flere studenter gjennomfører studiene sine. Gjennom en kvantitativ tilnærming ... -
Med nøkkel til bakrommets privilegier
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hva det er som gjør at frivillige ved Studentersamfundet i Trondhjem legger inn betydelig innsats og tid i organisasjonen og bygget. Gjennom kvalitative dybdeintervju har jeg forsket på tre ... -
Med praksisloggen som vandrestav?: En kvalitativ studie av lærerstudenters læringsprosess
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:124, Doctoral thesis, 2012)Emnet for denne studien er lærerstudentenes skriving av logg i lærerutdanningas praksisopplæring. Hensikten med studien er å undersøke og drøfte hvordan praksisloggen tas i bruk som læringsverktøy. Problemstillinga er ... -
Med skriving som felles aktivitet
(Journal article, 2016)