• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med inquiry-brillene på - En studie av den japanske naturfaglæreplanen med fokus på inquiry-basert læring

Hodnefjell, Kari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MNATF_Kari Hodnefjell.pdf (1.025Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2442572
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1413]
Abstract
Dette er en studie av den japanske læreplanen i naturfag med fokus på inquiry-basert læring. Utgangspunktet for oppgaven er Japans gode resultater i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PISA, og Rocardrapportens anbefalinger om at inquiry-basert læring skal gi interesse og effektiv læring i naturfag. Med dette utgangspunktet har jeg valgt å se om den japanske læreplanen legger til rette for inquiry-basert læring og hvilke strukturelle rammer som kan være avgjørende for å kunne legge til rette for en slik tilnærming. Problemstillingen jeg har jobbet ut fra er:

På hvilken måte og i hvilken grad legger den japanske naturfaglæreplanen til rette forinquiry-basert læring?

Studien er en casestudie hvor jeg har gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse, nærmere bestemt en læreplananalyse av det japanske læreplandokumentet i naturfag. For å undersøke de strukturelle rammene rundt læreplanen har jeg undersøk antall timer og tema, læringsmålenes kognitive nivå og læringsmålenes faglige dybde. Jeg drøfter også læreplanen opp mot aktuell læreplanteori. Fordelen med å bruke et casestudie er at man kan få et helhetlig bilde av læreplanen og ikke kun av læreplandokumentet.

Hovedfokuset har vært på å finne indikatorer på inquiry-basert læring i de japanske læringsmålene. Utgangspunktet har vært å se om læreplanen legger til rette for aktiv og autentisk problemløsning, å stille spørsmål, kritisk tenkning og om det skal gjennomføres eksperimenter, observasjoner og andre hands-on aktiviteter. Resultatene viser at læreplanen har flere av indikatorene integrert i læringsmålene og i læreplanen. I tilegg til at det er fokus på inquiry-basert læring i læreplanen, har den japanske læreplanen flere timer til disposisjon, middels kognitivt nivå på læringsmålene og læreplanen går faglig dypere inn i hvert læringsmål. Jeg har brukt naturfaglæreplaner fra flere land som referanse, og spesielt den norske læreplanen i naturfag for å ha noe kjent å se den japanske læreplanen i forhold til.

Det er flere faktorer som er avgjørende for hvordan en læreplan fungerer i praksis og de kulturelle rammene har ofte betydning for hvilken status skolen har i samfunnet og blant foreldre og elever. I drøftingen tar jeg opp flere faktorer som kan påvirke hvordan læreplanen fungerer i praksis. På bakgrunn av analysen og drøftingen er det mulig å slå fast at den japanske læreplanen i naturfag i vesentlig grad legger til rette for inquiry-basert læring i naturfag. I drøftingskapittlet drøftes også hvorvidt denne vektleggingen av inquiry i den japanske læreplanen i naturfag kan forklare den høye naturfagscoren i internasjonale undersøkelser.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit