• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med motivasjon i baklomma: Effekter på motivasjon og mestring gjennom forebyggende veiledning

Håland, Anne; Børresen, Ingunn Aasen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
418268_FULLTEXT01.pdf (1.030Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269355
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2678]
Abstract
Studentfrafall er et uttalt problem ved norske universiteter og høyskoler. Det er fra flere hold pekt på at det bør iverksettes tiltak som gjør at flere studenter gjennomfører studiene sine.

Gjennom en kvantitativ tilnærming har vi i denne oppgaven undersøkt om veiledningsprosjektet For Vei, i regi av Studentservice ved NTNU, har bidratt til å endre studentenes opplevelse av motivasjon og mestring i studietilværelsen. For Vei står for Forebyggende Veiledning og tar sikte på å hjelpe studentene til å mestre studietilværelsen, og gjennom dette forhindre frafall fra studiet.

Oppgavens problemstilling er: Har veiledningsprosjektet ForVei ført til endringer av studentenes opplevelse av motivasjon og mestring i studietilværelsen? Teoritilnærmingen belyser motivasjon og mestring, samt betingelser og egenskaper som er sentrale for opplevelsen av disse fenomenene.

Vi ønsket å se effekten av veiledningsintervensjonen over tid, gjennom en prospektiv studie med to målepunkter. Studentene, som fikk tilbud om å delta i ForVei-prosjektet, besvarte spørreskjema før veiledningsintervensjonen (pretest), og tilsvarende spørreskjema etter deltagelse (posttest). På denne måten kunne vi måle eventuell effekt av prosjektet, ved å analysere datamaterialet med hensyn til endring på utvalgte variabler.

Vår undersøkelse har ikke resultert i funn som indikerer signifikante endringer. Studentene opprettholder samme grad av motivasjon og forventing om mestring gjennom studiesemesteret. Mulige årsaksforhold og forklaringer drøftes avslutningsvis i oppgaven.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit