Med delkompetanse som mål: En kvalitativ studie om et multifokalt samarbeid innad en fylkeskommune hvor et alternativt opplæringsløp tilbys i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270166Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg hvilke muligheter og begrensinger som finnes i samarbeid mellom nivåene ved opprettelse, oppfølging og videreføring av alternative prosjekt innenfor en bestemt fylkeskommune i Norge. Oppgaven fokuserer på hva som blir gjort innad fylkeskommunale grenser for å bedre frafalls- og gjennomføringsstatistikken i videregående opplæring. Jeg har fått innblikk i et pågående prosjekt ved en videregående skole og fått sett nærmere på hvordan et alternativt opplæringsløp kan organiseres for å nå et bedre opplæringstilbud til elever.
Metodevalg og datainnsamlingsstrategi for studien har vært det kvalitative forskerintervjuet. Det er blitt gjennomført tre intervju, hvor tre ulike roller innenfor de sentrale nivåene er intervjuer; skoleleder, prosjektleder og fylkeskommune. Seminaraktivitet i forkant av forskningsprosjektet, sammen med jevnlige møter med andre masterstudenter og NTNU-forskere, Klara Rokkones og Ellen Saur, knyttet til Søkken-prosjektet har bidratt til å finne viklingen til masterprosjektet. Prosjektskisse fra den aktuelle skolen og pedagogiske faglige rapporter fra Rokkones og Saur sitt evalueringsarbeid, har gitt relevant litteratur som dekker detaljer rundt det alternative opplæringsløpet som tilbys ved skolen. Ellers har også tidligere forskning og annen litteratur vært med på å danne det teoretiske rammeverket for oppgaven.
I media har det i lang tid vært fokus på frafallet i videregående opplæring. Med gjennomsnittlig 30 % av ungdommen som lar være å fullføre videregående utdanning, viser at behovet er for å gjøre noe er stort. Det kommer frem av intervjuene at det finnes en vilje til å føre forbedringstiltak. Årsakene som midlertidig hindrer full gjennomføring av alternative tilbud, er mange. Det argumenteres for økonomiske utfordringer hvor det går på utnyttelse av midler og muligheter for ekstrabevilgning, utfordringer i opplæringsstrukturen, og spørsmål om grad av vellykket samarbeid mellom nivåene. Pre-definerte ansvarsområder og veletablerte praksiser utgjør tydelige skiller mellom hvem som er ansvarlig for hvilke oppgaver. Hva kan så konsekvensene være av dette og hvordan kan skoleutvikling drives når ansvarsområdene er i så stor grad forhåndsbestemt? Det blir sett nærmere på og delvis besvart i denne oppgaven.