Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8011-8030 av 14019
-
Masterkravet – En fremtidig løsning for norske skoleelevers prestasjoner?
(Bachelor thesis, 2019)Oppgavens hensikt var å gi et dypere innblikk i respondentenes refleksjoner rundt regjeringens innføring av masterkrav i lærerutdanningen og hvordan det påvirker dem og norske skoleelevers resultater. Selv om masterkravet ... -
Masteroppgave i spesialpedagogikk
(Master thesis, 2020)Norsk Sammendrag Dette er en oppgave som kan plasseres innenfor det spesialpedagoiske fagfeltet. Gjennom intervju av to minoritetselever har hensikten vært å nærme seg et mer pragmatisk inkluderingsbegrep. Et begrep også ... -
Masteroppgave i spesialpedagogikk En kvalitativ intervjustudie av læreres opplevelse og erfaringer med forebyggende arbeid i møte med elever som viser utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Formålet med dette masterstudiet har vært å undersøke nærmere temaet utagerende atferd. Problemstillingen har vært: «Hvordan opplever lærere å arbeide forebyggende i møte med elever som viser utagerende atferd»? Fokuset ... -
Masterstudenters opplevelse av møter med veileder: ’’Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer’’
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I studier av veiledning er det ofte gjort et skille mellom den akademiske og den personlige dimensjon. Det anerkjennes videre at veiledning har betydning for studenters mestring. Med bakgrunn i denne faglige argumentasjonen, ... -
Mastersyke - sykdomstegn eller innbilt syke? - En analyse av diskusjonen om mastersyke og den økende andelen unge med høyere utdanning i Norge
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for temaet i oppgaven er en pågående debatt om hvorvidt vi har fått en mastersyke i Norge, med påstand om at det utdannes for mange med mastergrader som arbeidsmarkedet ikke etterspør. Hensikten med oppgaven har ... -
Mastery goals are associated with training effort in Brazilian jiu-jitsu
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Problem statement: Brazilian jiu-jitsu (BJJ) is a grappling-based combat sport with a high attrition rate. Central to BJJ training is simulated competition in the form of sparring, which may have implications for athlete ... -
Mat- og kulturbasert turisme i bygdene
(Forskningsglimt;2, Research report, 2012) -
Match, miljø eller læring? : en Q-metodologisk studie av rådgiveres perspektiv på anvendelsen av kartleggingsverktøy i karrièresamtaler
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler om hvilke perspektiver som ligger til grunn og er styrende for karriererådgivere når de anvender kartleggingsverktøy som en del av sine møter med rådsøkere. Problemstillingen som belyses er: ... -
Mate preference priorities in the East and West: A cross‐cultural test of the mate preference priority model
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Objective Mate choice involves trading‐off several preferences. Research on this process tends to examine mate preference prioritization in homogenous samples using a small number of traits and thus provide little insight ... -
Matematikk er et håndfast fag: En kvalitativ masteroppgave om hvordan en praktisk tilnærming til matematikk og fokus på overgangen fra det praktiske til det abstrakte i matematikken virker forbyggende mot matematikkvansker og matematikkangst i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke læreres praktisering av en praktisk tilnærming til undervisning i faget matematikk, og hvordan de arbeider med overgangen fra det praktiske til det abstrakte nivået i matematikken. ... -
Matematikk er et håndfast fag: En kvalitativ masteroppgave om hvordan en praktisk tilnærming til matematikk og fokus på overgangen fra det praktiske til det abstrakte i matematikken virker forbyggende mot matematikkvansker og matematikkangst i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke læreres praktisering av en praktisk tilnærming til undervisning i faget matematikk, og hvordan de arbeider med overgangen fra det praktiske til det abstrakte nivået i matematikken. ... -
Matematikk er ikke bare tall.
(Master thesis, 2019)Sammendrag Matematikk er ikke bare tall. En kvalitativ studie om elevers arbeid med representasjonsformer. Hva kjennetegner arbeid med tekstoppgaver hos elever på småtrinnet og hvilke utfordringer kan oppstå når de ... -
Matematikk i ulike kontekster : Elevers bruk av regnestrategier i multiplikasjon
(Master thesis, 2012-01-03) -
Matematikk og elever som bruker punktskrift i opplæringen: En kartlegging av elevgruppen i forhold til undervisningsnivå gjennom førti år, og en dybdestudie av geometrilæring med tre elever i grunnskolen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:38, Doctoral thesis, 2013)Doktorgradsprosjektet retter fokus mot matematikklæring og matematikkundervisning for elever i grunnskolen som bruker punktskrift i opplæringen. På denne måten er dette en avhandling som ligger i krysningsfeltet mellom ... -
Matematikk og motivasjon i barneskolen
(Master thesis, 2011) -
Matematikkangst En kvalitativ intervjustudie om hvordan fenomenet kan oppstå og forebygges i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er fenomenet matematikkangst. Studien vektlegger å belyse risikofaktorer og forebyggende faktorer i skolen knyttet til matematikkangst. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse og mer ... -
Matematikkangst - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av selvoppfatning, indre motivasjon, angst, utholdenhet og utmattelse i matematikk
(Master thesis, 2015)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvilken betydning selvoppfatning, matematikkangst og indre motivasjon har for utholdenheten og utmattelsen i matematikkfaget hos elever i ungdomsskolen. Disse ... -
Matematikkangst - en skoleskapt vanske?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke fenomenet matematikkangst i skolen, og bidra til en større forståelse og kunnskap i møte med denne emosjonelle utfordringen i matematikkfaget. Gjennom denne studien ønsket ... -
Matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er «matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk», og handler om hvordan en kan undervise i matematikk med en historisk tilnærming. Forskning viser at det er mange positive fordeler ...