• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikkangst - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av selvoppfatning, indre motivasjon, angst, utholdenhet og utmattelse i matematikk

Sneve, Eline Mohn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Eline Mohn Sneve.pdf (4.980Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/294392
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Abstract
Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvilken betydning selvoppfatning, matematikkangst og indre motivasjon har for utholdenheten og utmattelsen i matematikkfaget hos elever i ungdomsskolen. Disse variablene vil jeg vurdere opp mot karakterer i matematikk, kjønn og alderstrinn i skolen. Det er et stort fokus på matematikkfaget i skolen både nasjonalt og internasjonalt. På bakgrunn av dette er matematikkangst og psykisk helse i skolen viktige faktorer å rette oppmerksomheten mot for at elever skal få en god skolehverdag.

Jeg har vært en del av et større prosjekt i regi av Pedagogisk institutt ved NTNU med tema ”Matematikk og motivasjon i skolen”. Jeg har benyttet meg av kvantitativ metode i oppgaven, hvor spørreundersøkelse med selvutfyllingsskjema er brukt for å innhente data. Utvalget består av 544 elever fra ungdomsskoler i Sør- og Nord-Trøndelag, samt Møre og Romsdal.

Resultatene fra undersøkelsen indikerer at indre motivasjon har sterkest betydning for ungdomsskoleelevers utholdenhet og utmattelse i matematikkfaget. Det er imidlertid viktig å se variablene i sammenheng med hverandre, da de i stor grad påvirker hverandre både direkte og indirekte. Matematikkangst har vist seg ikke å ha statistisk signifikant betydning for utholdenheten i stianalysen min, men det er god korrelasjon mellom variablene. Dette kan tyde på at elever reagerer ulikt ved matematikkvansker. Noen elever gir opp når de blir utrygge eller møter motstand, mens andre yter mer i håp om å unngå flere nederlag. Resultatene har også vist at selvoppfatningen i matematikk blir dårligere med økt alder. Dette gjelder for både gutter og jenter. Funnene viser imidlertid at gutter har noe bedre selvoppfatning enn jenter, men kun i liten grad.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit