Match, miljø eller læring? : en Q-metodologisk studie av rådgiveres perspektiv på anvendelsen av kartleggingsverktøy i karrièresamtaler
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvilke perspektiver som ligger til grunn og er styrende for karriererådgivere når de anvender kartleggingsverktøy som en del av sine møter med rådsøkere. Problemstillingen som belyses er: Hvilke perspektiv kan knyttes til rådgiveres anvendelse av kartleggingsverktøy som en del av sitt møte med rådsøker?
For å svare på denne problemstillingen ble Q-metoden benyttet som datainnsamlingsmetode. Det ble rekruttert 17 karriererådgivere som er sertifisert i ”Profråd” karriereverktøy og bruker dette i sitt arbeid med rådsøkere. Det ble utarbeidet et eksperimentelt, teoridrevet design, som omfattet: perspektivet på rådgivningens innhold, hvilket motiv rådgiver har ved bruken av kartleggingsverktøy, samt hvilket menneskesyn som ligger til grunn. Deltakerne i studien sortere 36 utsagn omhandlende temaet i en matrise etter hvor likt utsagnet representerte deres perspektiv på å bruke kartleggingsverktøyet som en del av sine møter med rådsøkere. Disse matrisene var deretter gjenstand for faktoranalyse og tolkning.
Gjennom analysen fremkom 2 faktorer hvor en deltaker ladet negativt på faktor 2. De tre synene er som følger: Faktor 1; ”Karriererådgiving som pedagogisk prosjekt – refleksjon som en vekstfremmende prosess for rådsøker”, Faktor 2a ”Karriereverktøyet hjelper rådsøker med å ta en beslutning og begynne å arbeide mot målet” og Faktor 2b; ”Rådsøkere har behov for hjelp til å finne yrkesroller de kan mestre”. Faktor 1 og 2a deler mye av synet på rådgivning, men har ulikheter i hva de anser som kartleggingsverktøyets bidrag. Faktor 2b skiller seg fra de to andre ved synet på rådsøkers utviklingsmuligheter og kartleggingsverktøyets bidrag. I diskusjonsdelen synliggjøres disse forskjellene, og synet på kartleggingsverktøyets bidrag belyses.
Description
Masteroppgave i Rådgivingsvitenskap