Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6319-6338 av 15261
-
Hvordan kan utforskende undervisning føre til god begrepsforståelse?
(Bachelor thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt hvordan utforskende undervisning kan føre til god begrepsforståelse hos elever på 9.trinn i naturfag. Utvalget av elever er gjort i en praksisklasse jeg besøkte på lærerstudiet. Elevene ... -
Hvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Tross retten til medvirkning i egne tjenestetilbud viser forskning at personer med utviklingshemming har vansker med å få sin stemme hørt. Denne artikkelen introduserer PAAR (participatory and appreciative action and ... -
Hvordan kan vanlige mistolkninger av meldeplikten påvirke barnevernets plikt til å samarbeide med barn og foreldre?
(Bachelor thesis, 2021)Sammendrag. Problemstilling: Hvordan kan vanlige mistolkninger av meldeplikten påvirke barnevernets plikt til å samarbeide med barn og foreldre? Bakgrunn: Jeg har i denne oppgaven undersøkt nærmere hvordan misforståelser ... -
Hvordan kan vi endre? Et spørsmål om transisjon
(Chapter, 2020) -
Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? - En analyse med utgangspunkt i teori om selvbestemmelse, målorientering og mestring
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? Motivasjon handler om drivkrefter, hvilke motiv det er som får oss mennesker til å handle. Å reflektere rundt egen motivasjon og ... -
Hvordan kan vi se sammenheng mellom klassebakgrunn, utdanning og politisk engasjement? Med utgangspunkt i ICCS 2016.
(Bachelor thesis, 2021)Den politiske eliten i Norge synes å representere én del av befolkningen i større grad enn andre. Det norske demokratiet og de stemmeberettigede tilhører alle samfunnslag og har ulikt utdanningsnivå. Klassebakgrunn og ... -
Hvordan kan vi utvikle mulige forbedringspotensialer for god egenvurdering for elevene i temaet Algebra, ved hjelp av å vurdere elevene på ulike forståelsesnivå?
(Master thesis, 2019)Sammendrag Temaet for denne oppgaven har vært elevenes egenvurdering i emnet Algebra. Jeg har belyst temaet med teori om vurdering for læring og om egenvurdering som fører læringen fremover. Jeg har hatt til hensikt å ... -
Hvordan kan visuell kommunikasjon påvirke oppfatningen av en naturfare? – En kvalitativ studie med bruk av VR for å visualisere en flomfare på Gjølme (Råbygda), rettet mot ansatte i Orkland kommune
(Bachelor thesis, 2023)På grunn av klimaforandringene er flom blitt et stadig større problem for den norske befolkningen, og det er derfor viktig å være forberedt og bevisst på slike naturfarer. Kommunene rundt om i landet har alle et spesielt ... -
Hvordan koble innovasjon og norsk institusjonsteater? Et forsøk på å bygge en tverrfaglig bro
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsker jeg å utforske om innovasjonsbegrepet kan anvendes opp mot norsk institusjonsteater. Eventuelt hvordan og hvilke erfaringer kan overføres fra innovasjonsfeltet til kulturbransjen. Hva skjer ... -
Hvordan kommuniserer lærere med elevene i teknologiprosjekter?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Inquiry-based methods have been seen as important for developing science in the school. There are good reasons why the work of designing various technological devices in technology should also be part of inquiry-based ... -
Hvordan kommuniseres samfunnsansvarlig engasjement?: En kvalitativ innholdsanalyse
(Master thesis, 2011) -
Hvordan kropp og sinn er ett
(Master thesis, 2017)Denne studien sikter etter ˚a demonstrere hvordan tre terapeuter opplever at kropp og sinn er ett. Alle de tre terapeutene virker til ˚a mene at kropp og sinn er to deler av ´en hel psykokropp. Dette ledet meg til ˚a ... -
Hvordan legger fagfornyelsen og læreverkene opp til undervisning i personlig økonomi på ungdomsskolen?
(Bachelor thesis, 2021)Sammendrag I denne oppgaven blir det undersøkt hvordan to lærebøker legger opp til undervisning i personlig økonomi. Det blir først gjort en analyse av hvordan læreplanen legger opp til undervisning i personlig økonomi for ... -
Hvordan legger praksisveilederne til rette for refleksjon blant studentene i trafikklærerutdanningen ved HINT?
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg belyst hvordan praksisveilederne ved trafikklærerutdanningen på HiNT (Høgskolen i Nord-Trøndelag) gjennom sine arbeidsmåter legger til rette for refleksjon blant trafikklærerstudentene. Mine ... -
Hvordan lykkes i å gi enslige mindreårige flyktninger likeverdig behandling i barne- og ungdomspsykiatrien? : en kvalitativ intervjustudie fra Trondheim
(Master thesis, 2018)Denne studien utforsket hvilke faktorer som er viktige for å få til likeverdig behandling av enslige mindreårige flyktninger i barne- og ungdomspsykiatrien. Studien er lagt til Trondheim. Enslige mindreårige flyktninger ... -
Hvordan lære piano gjennom utforsking: En autoetnografisk studie om egen utvikling på piano.
(Master thesis, 2024)I denne autoetnografiske masteroppgaven undersøker jeg min egen utvikling på piano med utgangspunkt i problemformuleringen: Hvordan kan jeg gjennom utforsking utvikle meg til å bli en mer anvendelig og fri pianist? Med ... -
Hvordan lære seg å forholde seg til frykt for avvisning?: Dybdeintervju av hvordan 3 personer forholder seg til frykten for avvisning
(Master thesis, 2012)Jeg fant tre personer som sa seg villig til å fortelle sin historie med utgangspunkt i forskningsspørsmålet; hvordan lære å forholde seg til frykt for avvisning? Valg av problemstilling utviklet seg ut fra interessen om å ... -
Hvordan løse samfunnsutfordringer?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne komparative casestudien er å tilføre mer forskning og bidra til dypere forståelse for ledelse av sosioteknisk omstilling. Systeminnovasjon er et holistisk konsept som innebærer omstrukturering av ... -
Hvordan løser elever en dele-likt oppgave i første møte med brøk?
(Bachelor thesis, 2022)