«Hvordan og i hvilken grad fremstilles islam som en mangfoldig religion i KRLE-lærebøker på ungdomstrinnet?»
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785039Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne forsknings- og utviklingsoppgaven har mitt mål vært å undersøke hvordan og i hvilken grad islam fremstilles som en mangfoldig religion gjennom to lærebøker i KRLE for ungdomstrinnet. De aktuelle lærebøkene jeg har valgt ut som analyseobjekt er Horisonter 8 og Under samme himmel 2. Metoden jeg har brukt er en komparativ lærebokanalyse. Her undersøkte jeg kapitlene om islamsk mangfold med en spesiell oppmerksomhet på mangfold som inneholdt eksplisitte formuleringer, samt språklige nyanseringer. Det teoretiske grunnlaget oppgaven baserer seg på er begrepene generalisering og stereotypisering, med litteratur fra Dembra (u.å) og Audun Toft (2017). I tillegg består teoridelen av redegjøring for mangfold i religionsundervisning og i islam, samt ordbruk i lærebøker. Her har jeg i stor grad brukt litteratur skrevet av Bengt-Ove Andreassen (2016), men også litteratur fra Jan Opsal (2005), Ali Chishti (2017) og Herberger og Aschim (2021). Etter å ha drøftet aktuell teori opp mot aktuelle eksempler fra lærebøkene, fant jeg at mangfoldet i islam, i begge lærebøkene, kan sies å fremstilles nyansert og i stor grad mangfoldig.