Hvordan legger fagfornyelsen og læreverkene opp til undervisning i personlig økonomi på ungdomsskolen?
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
SammendragI denne oppgaven blir det undersøkt hvordan to lærebøker legger opp til undervisning i personlig økonomi. Det blir først gjort en analyse av hvordan læreplanen legger opp til undervisning i personlig økonomi for å så analysere hvordan lærebøkene Arena 9 og Samfunnsfag 8 løser det. Personlig økonomi deles opp i seks ulike faktorer. De er sparing, lån, forbruk, budsjettering, å bruke penger smart og å respektere penger. Deretter drøftes likhetene og forskjellene i bøkene i lys av relevant teori. Her finner jeg at bøkenes ulike tilnærmingsmåter til personlig økonomi gjør at det er noen forskjeller, men at mye også gjøres veldig likt. Arena 9 knytter personlig økonomi i stor grad til bærekraft. Samfunnsfag 8 også gjør dette, men dens egenart er mer knyttet til økonomisk teori. Jeg viser også til teori som viser at nordmenn opplever at de lærer lite om personlig økonomi i skolen og at bøkene vil trolig ikke bedre det på noen punkter.