Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13969-13988 av 14021
-
Å vere nynorskelev i ei bokmålsverd: ein kvalitativ kasustudie av nynorskelevar sitt forhold til eige hovudmål
(Master thesis, 2016-09-16) -
Å vinne verdighet fra mennesker som ikke forstår deg
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2100-12-31 -
Å vokse opp med et omsorgsfullt hjerte
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningsstudien har vært å belyse problemstillingen: «Hvordan erfarer elever i videregående undervisning i livsmestring?» Dette er utforsket gjennom kvalitative intervju med seks elever i videregående ... -
Å vokse opp med funksjonshemming i skole og blant jevnaldrende: En studie av opplæringstilbud og deltakelse blant barn med nedsatt funksjonsevne
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:24, Doctoral thesis, 2010) -
Å være en selvfølge i barnehagen. En kvalitativ studie av hvordan barn med funksjonsnedsettelse blir inkludert av barn og ansatte i barnehagen.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan barn med funksjonsnedsettelse ble inkludert i barnehager, av barn og ansatte. Observasjoner og intervju ble gjennomført i to ulike barnehager. I barnehage 1 var det ett ... -
Å være i en historisk kontekst
(Bachelor thesis, 2019)Historie og historiebevissthet er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende tanke og som et eget undervisningstema. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan legger den norske læreboka, ... -
Å være i konflikt med skolen - komplekse mobbesaker med utgangspunkt i foreldres erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens har søkt å finne ut hva foreldre for barn har vært utsatt for mobbing, erfarer at bidrar til konflikt i sitt samarbeid med skolen i komplekse mobbesaker. Da opplæringsloven §9-A (1998) ble revidert i 2017, ... -
Å være mer enn et klokere hode - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer
(Master thesis, 2018)Denne studiens hensikt er å undersøke sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer. I tillegg ble det utformet hypoteser, for å undersøke andre sammenhenger knyttet ... -
Å være mor - En utstillingssamtale på kunstmuseet om moderskap
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven belyser hvordan kunsterfaring og kunstsamtale kan bidra til voksne menneskers gjenkjennelse, erkjennelse og identitet. I samarbeid med Trondheim kunstmuseum ble en barselgruppe invitert til utstillingssamtale ... -
Å være søsken til et barn med spesielle behov : en komparativ studie av psykisk helse hos barn som har søsken med og uten en medfødt funksjonsnedsettelse
(Master thesis, 2015)Objektiv: Denne studien hadde til hensikt å undersøke psykologiske konsekvenser ved det å vokse opp med søsken som har en funksjonsnedsettelse. Norske barn og unge (n = 80) ble sammenlignet på bakgrunn av funksjonsevne ... -
Å være til stede i mulighetsrommet: En kvalitativ studie av læreres opplevelse av det åpne skolerommet
(Master thesis, 2010)Mitt utgangspunkt i denne studien er et interaksjonsperspektiv mellom pedagogikken og det menneskeskapte miljøet, som bygger på en grunnleggende antakelse om at det eksisterer et samspill mellom det fysiske rommet og de ... -
Å være tilstede : det gode møtet : en kvalitativ studie med fokus på lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2017)Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan læreren ser enkelteleven i en klasse og ivaretar det gode møtet. Med særlig fokus på relasjon, læringsmiljø, motivasjon og mestring. Formålet med denne studien er å få økt kunnskap ... -
Å være ung i Kristiansund - og kanskje voksen i fremtiden?
(Master thesis, 2023)Norge står ovenfor flere demografiske utfordringer. Urbanisering, sentralisering og en aldrende befolkning medfører bekymring, særlig for distriktene som opplever nedgang i befolkningen. Også små- og mellomstore byer vil ... -
Å være, eller ikke være engasjert i jobben sin - En kvalitativ studie av jobbengasjement blant ansatte i en driftorganisasjon innen produksjon av olje og gass
(Master thesis, 2015)SAMMENDRAG Introduksjon: Åtte informanter, ansatt i et av Norges ledende selskap innenfor produksjon av olje og gass, ble intervjuet om hva som var av betydning deres opplevelse av jobbengasjement. Den tradisjonelle ... -
Åndelighet, mening og tro i rådgivningssamtaler
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske opplevelser rådgivere sitter med knyttet til samtaler omkring åndelighet, mening og tro i rådgivning. Hovedfokuset i oppgaven omhandler muligheter og utfordringer ... -
Åpen linje
(Master thesis, 2015)ÅPEN LINJE omhandler fenomenet empatisk lytting innenfor en leders arena. Empatisk lytting betyr først og fremst å kunne lytte med forståelse til en annen persons opplevelser. Problemformuleringen er: Hvordan opplever ... -
Åpenhet i et "åpent" samfunn - En intervjustudie om hvordan fem fagpersoner opplever åpenhet om selvmord
(Master thesis, 2019)Åpenhet i et «åpent» samfunn. I dette masterprosjektet har jeg sett på åpenhet rundt selvmord, og jeg har intervjuet fem personer med profesjonell og/eller personlig erfaring med selvmord. Gjennomføringen av intervjuene ... -
Åpenhet som bærekraft: Teoretisk drøfting av åpen og ærlig kommunikasjon i organisatoriske endringsprosesser
(Master thesis, 2012)Åpenhet og ærlighet er aktuelle tema, og inngår ofte som verdier i moderne organisasjoner. Samtidig er de vanskelige å etterleve i praksis. Denne teoretiske oppgaven utforsker begrepene åpen og ærlig, og betydningen av ...