Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13949-13968 of 14047
-
Å oppdage seg selv: En kvalitativ studie av hvordan refleksjon man har over seg selv i veiledning i barnehagen kan bidra til subjektskaping hos veisøker
(Master thesis, 2013)Tema for denne oppgaven er refleksjon i veiledning i barnehagen, og studiens problemstilling er som følger: Hva kjennetegner refleksjon man har over seg selv som voksen i barnehagen gjennom veiledning med tilbakevisning, ... -
Å prestere i pressede situasjoner - En case-stuide om befalselevers beslutningsevne, stress og måloppnåelse under simulert oppdrag
(Master thesis, 2019)Forsvaret er avhengig av ledere som fatter beslutninger og iverksetter handlingsresponser i krevende omgivelser under oppdragsløsning. Tidligere forskning har vist at det er individuelle forskjeller i hvordan individer ... -
Å redde fremmede eller å oppnå egeninteresser - et casestudie om hvorfor humanitære intervensjoner finner sted etter R2P
(Bachelor thesis, 2019)Den økende betydningen av menneskerettigheter har utviklet en tendens til at stater bryter med ikke-innblandingsprinsippet basert på altruistiske motiver. Neorealistisk og kosmopolitisk teori gir to forskjellige forklaringer ... -
Å se bak atferden: Barn utsatt for omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven søker å finne svar på hvordan omsorgssvikt kan påvirke senere utvikling av atferdsvansker og hvilke konsekvenser dette kan medføre i livet. For å komme nærmere et svar har jeg brukt litteratursøk som metode ... -
Å se den usynlige smerten: En qEEG-studie av fibromyalgi
(Master thesis, 2021)Fibromyalgi er en kronisk smertelidelse karakterisert av muskuloskeletal smerte, fatigue og fibrotåke, noe som medfører redusert livskvalitet og funksjonsnivå. Komorbide symptomer som affektive lidelser og søvnvansker er ... -
Å se den usynlige smerten: En qEEG-studie på fibromyalgi
(Master thesis, 2021)Fibromyalgi er en kronisk smertelidelse karakterisert av muskuloskeletal smerte, fatigue og fibrotåke, noe som medfører redusert livskvalitet og funksjonsnivå. Komorbide symptomer som affektive lidelser og søvnvansker er ... -
Å se det usynlige - Organisasjonslæring som strategi for å fremme bærekraftige institusjonelle forandringer i organisasjoner
(Master thesis, 2018)The aim of this master thesis is to study how organizational learning can be used as an approach to develop sustainable institutional change in the organizational practices. The thesis is based on a qualitative case study ... -
Å se med hjertets øyne: En fenomenologisk studie av sykepleierstudenters samspill med praksisveileder i en kirurgisk sengepost med hensyn til oppøving og utvikling av et faglig og reflekterende skjønn
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:246, Doctoral thesis, 2014)Bakgrunn og hensikt: Det er bred enighet om at omsorg står sentralt i utøvelsen av sykepleie. Denne avhandlingen baserer seg på en ide om at omsorgsfull og kyndig sykepleieutøvelse er fundamentert i et faglig og reflekterende ... -
Å se metaforer med nye øyne : bruk av metaforer i læreboktekster og minoritetsspråklige elevers resepsjon av disse
(Master thesis, 2015-06-24) -
Å se og bli sett: En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av å skape et godt læringsmiljø for elever som viser innagerende atferd.
(Master thesis, 2012)Temaet for denne studien er elever som viser innagerende atferd, definert til en atferd der følelser, opplevelser og tanker holdes og vendes mot eleven selv (Lund, 2012, s. 27). Studiens formål har vært å undersøke hva ... -
Å sette i bevegelse: Et emosjonelt perspektiv på motivasjon hos bærekraftige endringsagenter i hotellbransjen
(Bachelor thesis, 2022)Studiens formål var å utforske hvordan motivasjon oppleves av bærekraftige endringsagenter til å føre bærekraftige omstillinger i sin restaurantvirksomhet, med fokus på hotellbransjen. Motivasjon ble i dette prosjektet ... -
Å si fra i dialog : en Q-metodologisk undersøkelse av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra i dialog med kolleger og ledere
(Master thesis, 2015)Målet med oppgaven har vært å gi et bidrag til å forstå mer av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra- i dialog. Er det noe som hemmer eller fremmer det å si fra i dialog med kolleger og ledere? Opplever ... -
Å sikre barns medvirkning ved bruk av samtaler i barnevernet
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Det er et stadig økende fokus på barns medvirkning i barnevernet. Likevel opplever sosialarbeidere det som utfordrende å implementere barns medvirkning i praksis. Forskning har vist at sosialarbeidere og andre ... -
Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi - Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å forske med kunsten innebærer ikke bare valget av visse metoder for bruk i forskningsprosessen, men også om å ha til disposisjon spesifikke måter å tenke om metode. I denne artikkelen vil jeg synliggjøre en tenkemåte ... -
Å skape et Spotify for film og TV : en studie av pilotbrukerne til strømmeportalen ParrotPlay
(Master thesis, 2017)Temaet for denne oppgaven er utfordringer knyttet til å skape et Spotify for film og TV. Det Trondheimsbaserte oppstartsfirmaet har laget en strømmeportal som samler alle ens strømmetjenester i en underholdningsbrowser. ... -
Å skape nærvær gjennom omsorgsfull og synlig ledelse - Lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å belyse lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. Studien tar primært utgangspunkt i House (1981) sin forståelse av sosial støtte, der særlig emosjonelle og ... -
Å skape rom for individualitet - Et perspektiv på interaksjon i en flyktningleir
(Master thesis, 2020)Denne avhandlingen baserer seg på en kvalitativ studie over åtte måneder i en flyktningeleir i Hellas i 2018. Fokuset for avhandlingen ligger i samspillet mellom arbeidende i flyktningeleiren og beboerne. Oppgaven belyser ... -
Å skape trygghet gjennom kunnskap
(Bachelor thesis, 2021)For å få godkjenning som fosterhjem i Norge må de fleste gjennom PRIDE-kurs, hvor en får generell opplæring i barns levekår og utfordringer (Bunkholdt og Kvaran 2015, s.275). Tema for oppgaven er om den generelle opplæringen ...