Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13989-14008 av 14047
-
Å utvikle unge lesere: En studie av litterær kompetanse i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan man kan utvikle elever i begynneropplæringen som lesere. Mer spesifikt, hvordan man kan utvikle dem til lesere av skjønnlitteratur. For å kunne skape mening av skjønnlitterære ... -
Å vandre for vekst og væren: En kvalitativ studie av den naturnære turgåing
(Master thesis, 2010)Formålet med studien er en utforskning av det naturnære friluftsliv og hva det gjør med oss. Det er gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse med ti personer som er aktive turgåere om deres opplevelser av den naturnære ... -
Å velge annerledes: En antropologisk studie av jenter i mannsdominerte studier og yrker.
(Master thesis, 2019)SAMMENDRAG Hensikten med denne avhandlinger er å se nærmere på hvorfor enkelte jenter velger å ta de utradisjonelle mannsdominerte yrkesfag (elektrofag og teknikk og industriell produksjon) ved den norske videregående ... -
Å velge annerledes: En antropologisk studie av jenter i mannsdominerte studier og yrker.
(Master thesis, 2019)SAMMENDRAG Hensikten med denne avhandlinger er å se nærmere på hvorfor enkelte jenter velger å ta de utradisjonelle mannsdominerte yrkesfag (elektrofag og teknikk og industriell produksjon) ved den norske videregående ... -
Å velge bosted i Lofoten: En diskursanalyse av folkelige fortellinger om bostedsvalg og hverdagsliv.
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:22, Doctoral thesis, 2011) -
Å vere i strid for eige vitnemål: ein fenomenologisk hermeneutisk studie av korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tids erfaring med psykiske lidingar
(Master thesis, 2010)Dette er ein fenomenologisk hermeneutisk studie om korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tidserfaring med psykiske lidingar. Studien er gjennomført med kvalitative ... -
Å vere nynorskelev i ei bokmålsverd: ein kvalitativ kasustudie av nynorskelevar sitt forhold til eige hovudmål
(Master thesis, 2016-09-16) -
Å vinne verdighet fra mennesker som ikke forstår deg
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2100-12-31 -
Å vokse opp med et omsorgsfullt hjerte
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningsstudien har vært å belyse problemstillingen: «Hvordan erfarer elever i videregående undervisning i livsmestring?» Dette er utforsket gjennom kvalitative intervju med seks elever i videregående ... -
Å vokse opp med funksjonshemming i skole og blant jevnaldrende: En studie av opplæringstilbud og deltakelse blant barn med nedsatt funksjonsevne
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:24, Doctoral thesis, 2010) -
Å være en selvfølge i barnehagen. En kvalitativ studie av hvordan barn med funksjonsnedsettelse blir inkludert av barn og ansatte i barnehagen.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan barn med funksjonsnedsettelse ble inkludert i barnehager, av barn og ansatte. Observasjoner og intervju ble gjennomført i to ulike barnehager. I barnehage 1 var det ett ... -
Å være i en historisk kontekst
(Bachelor thesis, 2019)Historie og historiebevissthet er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende tanke og som et eget undervisningstema. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan legger den norske læreboka, ... -
Å være i konflikt med skolen - komplekse mobbesaker med utgangspunkt i foreldres erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens har søkt å finne ut hva foreldre for barn har vært utsatt for mobbing, erfarer at bidrar til konflikt i sitt samarbeid med skolen i komplekse mobbesaker. Da opplæringsloven §9-A (1998) ble revidert i 2017, ... -
Å være mer enn et klokere hode - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer
(Master thesis, 2018)Denne studiens hensikt er å undersøke sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer. I tillegg ble det utformet hypoteser, for å undersøke andre sammenhenger knyttet ... -
Å være mor - En utstillingssamtale på kunstmuseet om moderskap
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven belyser hvordan kunsterfaring og kunstsamtale kan bidra til voksne menneskers gjenkjennelse, erkjennelse og identitet. I samarbeid med Trondheim kunstmuseum ble en barselgruppe invitert til utstillingssamtale ... -
Å være søsken til et barn med spesielle behov : en komparativ studie av psykisk helse hos barn som har søsken med og uten en medfødt funksjonsnedsettelse
(Master thesis, 2015)Objektiv: Denne studien hadde til hensikt å undersøke psykologiske konsekvenser ved det å vokse opp med søsken som har en funksjonsnedsettelse. Norske barn og unge (n = 80) ble sammenlignet på bakgrunn av funksjonsevne ... -
Å være til stede i mulighetsrommet: En kvalitativ studie av læreres opplevelse av det åpne skolerommet
(Master thesis, 2010)Mitt utgangspunkt i denne studien er et interaksjonsperspektiv mellom pedagogikken og det menneskeskapte miljøet, som bygger på en grunnleggende antakelse om at det eksisterer et samspill mellom det fysiske rommet og de ... -
Å være tilstede : det gode møtet : en kvalitativ studie med fokus på lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2017)Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan læreren ser enkelteleven i en klasse og ivaretar det gode møtet. Med særlig fokus på relasjon, læringsmiljø, motivasjon og mestring. Formålet med denne studien er å få økt kunnskap ...