Å være søsken til et barn med spesielle behov : en komparativ studie av psykisk helse hos barn som har søsken med og uten en medfødt funksjonsnedsettelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365579Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2841]
Sammendrag
Objektiv: Denne studien hadde til hensikt å undersøke psykologiske konsekvenser
ved det å vokse opp med søsken som har en funksjonsnedsettelse. Norske barn og
unge (n = 80) ble sammenlignet på bakgrunn av funksjonsevne hos søsken. Metode:
Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ble benyttet til å gi et mål på psykisk
helsetilstand. Informasjon ble innhentet fra barn selv, samt barnas mødre og fedre.
Relevante bakgrunnsvariabler ble også registrert. Resultat: Det ble funnet en gruppeforskjell
i psykisk helsetilstand blant barna som deltok i studien. Sammenlignet med
barn i ordinære søskenrelasjoner, skåret barn som hadde søsken med funksjonsnedsettelse
signifikant høyere på både internaliserende og eksternaliserende vansker.
Grad av enighet mellom barn og foreldre, var også høyere i denne gruppen. Om en
tilstand var somatisk eller kognitiv diagnose, eller diagnosen regnes som ’kjent’ eller
’sjelden’ var ikke av betydning. Konklusjon: Resultatene gir indikasjon på at søsken
til barn med funksjonsnedsettelse opplever større grad av psykiske vansker, enn barn
med funksjonsfriske søsken. Gruppen befant seg imidlertid ikke i klinisk område.