Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 4443-4462 av 14059
-
Forhandling, koordinering og kvalitetssikring: Pakkeforløpskoordinatorers arbeid med pakkeforløp for kreft
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Pakkeforløp for kreft, som ble innført i Norge i 2015, er standardiserte pasientforløp som har som målsetting å minimere ventetid og gjøre kreftbehandling mer forutsigbar og trygg for pasientene. Med pakkeforløpene ble det ... -
Forholdet mellom internett og demokrati: En replikasjonsstudie av Pirannejad (2017)
(Bachelor thesis, 2019)I studien «Can the internet promote democracy? A cross-country study based on dynamic panel data models» (Pirannejad, 2017) finner artikkelforfatteren en signifikant positiv sammenheng mellom internett og demokrati. Og ... -
Forholdet mellom oppdrettsnæringen og media
(Master thesis, 2023)Havbruk er i dag Norges nest største eksportnæring, med laks som hovedvare. Temaet for denne oppgaven, forholdet mellom oppdrettsnæringen og media, var dermed svært interessant å skulle se nærmere på. Hensikten med denne ... -
Forholdet mellom utøver-engasjement og trener-utøver-relasjon blant utøvere i organisert lagidrett Et bidrag til forebyggingen av frafall i organisert idrett
(Bachelor thesis, 2019)Frafall i den organiserte idretten er en utfordring for Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). For å forebygge dette frafallet og arbeide for at flest mulig skal fortsette lengst mulig med organisert ... -
Forklaring og deltagelse i intervensjoner - Fra teori til praksis med kritisk realisme, aksjonsforskning og Action Science
(Master thesis, 2018)Dette teoretiske masterprosjektet begynner med problemet med i overføring av kunnskap mellom teori og praksis og hva vi kan forstå dette problemet som. Problemet blir forstått opp mot vår evne til å forklare hvordan, hvorfor ... -
Forløp av symptomer hos pasienter med spiseforstyrrelser, med og uten traumeerfaring
(Master thesis, 2018)Målet med denne forløpsstudien var å undersøke endringer i spiseforstyrrelsessymptomer og generelle psykiske symptomer hos pasienter med alvorlige spiseforstyrrelser, med og uten traumeerfaringer. Pasientene (N=56) var ... -
Formare puerum dictis («Å danne ungdommen gjennom tale»)
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven handler om dannelse og muntlige fortellinger i norskfaget. I norskfagets formål står det skrevet at faget er sentralt for elevenes dannelse. Dermed blir norskfaget og norsklæreren en sentral rolle å ... -
Formation of crowdshipping habits in public transport: Leveraging anticipated positive emotions through feedback framing
(Peer reviewed; Journal article, 2023)To meet global goals for emission reductions, widespread behaviour change is needed. This includes adoption of novel travel habits. Public transport–based crowdshipping represents an opportunity for linking novel travel ... -
Formativ vurdering gjør forskjell! En empirisk studie av lærernes forståelse av formativ vurdering som vitenskapelig fenomen og politisk konsept
(Doctoral thesis at NTNU;2014:270, Doctoral thesis, 2014)Hensikten med denne studien er å få innblikk i hvordan lærerne forstår formativ vurdering når profesjonsutøvelsen av vurderingsformen både skal dokumentere lærernes ansvarlighet som profesjonsutøvere, og bidra til at ... -
Formativ vurdering i matematiske samtaler
(Master thesis, 2019)Forskere, politikere, skoleledere, og lærere er opptatt av hvordan elevers prestasjoner i matematikk skal høynes. Flere studier har vist verdien av formativ vurdering som en måte å tilrettelegge læring for eleven. Men ... -
Formativ vurdering i praktisk naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie gjennomført i en klasse på mellomtrinnet. Problemstillingen denne oppgaven ønsker å besvare er: «Hvordan praktiseres formativ vurdering i praktisk naturfag?». Jeg har med følgende ... -
FORMATIVE ASSESSMENT OF WRITING IN ENGLISH: A school-based study of perceptions, practices and transformations
(Doctoral thesis at NTNU;2016:18, Doctoral thesis, 2016)This dissertation explores teacher and student perceptions and practices of formative assessment in English as a foreign language writing classes. The setting is a school in the eastern region of Norway, where formative ... -
Former for læring i arbeidshverdagen: Om deltakelse, prosesser og artefakter i en omsorgsbolig
(Master thesis, 2011) -
Formidling av gode og vonde budskap i en endringskontekst : en kvalitativ studie av mellomlederes formidling av gode og vonde budskap i en endringskontekst, og utfordringer i sammenheng med dette arbeidet
(Master thesis, 2017)Ved organisatorisk endring har mellomledere en sentral funksjon. De fungerer som bindeleddet mellom toppledelsen og ansatte, og befinner seg slik i en posisjon der det ofte blir deres ansvar å implementere selve endringen. ... -
Formidling av klimaforskning gjennom opinionsledere En kvalitativ casestudie av CICERO, Bellona og Klimaetaten sitt samarbeid med opinionsledere
(Master thesis, 2021)De senere årene har samfunnet sett en økende tendens i å bruke opinionsledere for å nå frem til unge og unge voksne med klimaforskning. Forskning på området har imidlertid blitt forsømt i akademia så langt. Studien ønsker ... -
Formidling av lov og rett i samfunnet
(Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven har jeg basert meg på Justismuseets formål, jeg har ønsket å finne ut hvordan museet arbeider med formidlingen sin for å oppnå deres mål om å skape forståelse for lov og rett i samfunnet. Hvordan ... -
Formidling av norsk krigshistorie i museum: Museenes historiebruk
(Bachelor thesis, 2021)Hvordan tolker vi historien om andre verdenskrig og hvordan utvikles historien over tid? I denne oppgaven ønsket jeg å forklare begrepet «historiebruk» og undersøke hvordan museene formidler norsk krigshistorie gjennom ... -
Formidling av okkupasjonshistorien - Fra mytisk fortelling til kritisk historiedidaktisk tilnærming? - En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisning i norsk andre verdenskrigshistorie
(Master thesis, 2015)Temaet for masteroppgaven er formidlingen av norsk okkupasjonshistorie i ungdomsskolen. Forskningsspørsmålene utdyper oppgavens fokusområder, som baserer seg på hvorvidt formidlingen reflekterer en mytisk og fellesskapsdannende, ... -
Formidling av psykisk helse i naturfag. En lærebokanalyse.
(Master thesis, 2023)Psykiske helseplager øker stadig blant ungdom over hele verden. Skolen er derfor en viktig arena i utvikling av barn og unges kompetanser rundt psykisk helse, for å redusere sjansen for psykisk sykdom videre i livet. For ...