Formativ vurdering i matematiske samtaler
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Forskere, politikere, skoleledere, og lærere er opptatt av hvordan elevers prestasjoner i matematikk skal høynes. Flere studier har vist verdien av formativ vurdering som en måte å tilrettelegge læring for eleven. Men forskningsfeltet mangler veldefinerte måter å beskrive prosessen formativ vurdering, og måter å utføre praksisen. Hensikten med masterstudien er å utforske formativ vurdering som en del av matematiske samtaler i en matematikktime. Studien er et bidrag til forskningsfeltet gjennom to læreres perspektiv på og bruk av formativ vurdering i matematiske samtaler i undervisning. Studien søker svar på hva to matematikklærere tenker om formativ vurdering i matematikk, og på hvilke måter matematiske samtaler mellom lærer og elever i en matematikktime kan kjennetegnes som formativ vurdering.
Forskningsspørsmålene er besvart med en kvalitativ studie der to matematikklærere ble observert i en undervisningstime, og intervjuet i etterkant. Utvalget besto av to matematikklærere på 2. trinn, som samarbeidet om å planlegge undervisning. Funn i analysen viser at lærerne tenker formativ vurdering kan foregå i en matematisk samtale i matematikkundervisningen deres. Et annet funn i studien er lærernes bruk av gjentakelser, omformuleringer og oppmuntring som måter å samle, tolke og respondere på informasjon om elevens læring i en matematisk samtale.
Masterstudiens bidrag kan sees i sammenheng med Bennetts (2011) forslag å fokusere på og utvikle gode definisjoner og fremgangsmåter for forskning og praktisering av formativ vurdering knyttet til spesifikke fagområder. Forskning på matematiske samtaler er en måte å utvide forskningsfeltet i retning av å inneholde mer fagspesifikke undersøkelser av formativ vurdering. Forskningsprosjektet avrundes med refleksjoner rundt mulige didaktiske implikasjoner. Avslutningsvis diskuteres muligheter for videre forskning. Researchers, policy makers, school leaders, and teachers are concerned with how to improve students’ achievements in mathematics. Several research reviews have demonstrated the importance of formative assessment as a way of facilitating students learning. However, literature on the subject could benefit from more agreed upon ways to explain and perform formative assessment in teaching specific subjects. The aim of this study is to explore formative assessment as a part of a mathematical discussion during a mathematics lesson in second grade. Through the perspective of two mathematics teachers, this master thesis is a contribution to the research field of formative assessment particularly for teaching mathematics.
Data was collected qualitatively, containing non-participant classroom observations, and teachers’ interviews. The analysis revealed that the teachers viewed mathematical discussions as way of conducting formative assessment in their mathematics teaching. The analysis pointed out that the teachers use repetition, reformulating, and encouragement as ways to elicit, interpret, and respond to student learning.
This papers’ contributions is in line with Bennett’s (2011) suggestion to focus on conceptualizing well-specified approaches to study and use formative assessment within specific content domains. Focus on mathematical discussions is a way of expanding the research field by contributing with a study of formative assessment related to the mathematics subject. The paper concludes by exploring some of the implications of the findings for policy and practice. In the end, suggestions for further research are provided.