Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13600-13619 of 14223
-
"Vi rigger til så godt vi kan" - konturer av praksisarkitekturer som muliggjør og hindrer undervisning i materialet tre i kunst- og håndverksfaget i norsk barneskole
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The study presented in this article is connected to the field of art and design didactic in Norwegian primary school and the use of wood as material. Woodwork has had varied focus and status in educational curriculums but ... -
"Vi sitter jo med kompetanse på hver vår bit, den må vi jo bruke sammen så kan vi komme frem til målet!"
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg fått innsikt i hvordan tre lærere opplever å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø. Prosjektet hadde bakgrunn i en henvisning til PP-tjenesten med ønske om bistand ... -
"Vi skal ikke forenkle det kompliserte, men jobbe med det kompliserte" : en studie av barnevernsarbeideres opplevelse av taushetsplikten
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om barnevernsarbeideres opplevelser og erfaringer med taushetsplikten i barnevernet. Dette belyses gjennom studiens problemstilling: hvordan opplever barnevernsarbeidere taushetsplikten, og ... -
"Vi skal skape en verden hvor barn vokser og er viktige": NRKs posisjonering overfor barn
(Master thesis, 2010) -
Vi skulle gjerne hatt dere på skolen hele tiden: En kvalitativ studie av samarbeidet mellom tre skoler og PPT i saker som angår lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2013)I denne studien har mitt mål vært å finne ut hvordan tre spesialpedagogiske koordinatorer ved tre skoler i en kommune, vurderer samarbeidet mellom PPT og skolen for å hjelpe elever med lese- og skrivevansker. Jeg har ønsket ... -
«Vi snakkes i Azeroth»: En kvalitativ studie av vennskapsrelasjoner i World of Warcraft
(Master thesis, 2013) -
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
«Vi styres mot en skole som ikke passer altfor mange elever»
(Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i inklusjonsproblematikken i det norske utdanningssystemet. Til tross for en global enighet angående inkludering som formål og ideal, viser forskning til at sosial ulikhet reproduseres. Et ... -
"Vi tenker jo at SOL er et tiltak i seg selv vi da..." : en kvalitativ studie som undersøker hva lærere vektlegger i leseundervisningen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å belyse hva fem lærere som har deltatt på kurs i observasjonsverktøyet systematisk observasjon av lesing (SOL) vektlegger i leseundervisningen. Studiens problemstilling har vært: «Hva ... -
"Vi trenger også å bli sett" - Et kvalitativt studie av coaching som verktøy for lederutviking
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker hva ledere opplever som viktig for en god coachingprosess. Studien bygger på et samarbeid med en sertifisert coach som har coachet samtlige informanter. Kvalitativ metodetilnærming har blitt ... -
Vi vil det vi vil, og æ vil ikke det! - En kvalitativ studie om barns medborgerskap i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
"Vi vil være der for å støtte dem til å få en bedre hverdag" - En kvalitativ studie av ansatte ved lavterskeltilbud sin opplevelse av eget arbeid
(Master thesis, 2017)Denne kvalitative studien handler om et lavterskeltilbud til mennesker med langvarige psykiske plager som har behov for mening i hverdagen. Treffstedene i Trondheim er et slikt tilbud hvor mennesker med psykiske plager kan ... -
“Vi voksne må lære oss å ta imot. Vi ser gjennom fingrene på nesten alt”
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er informantenes erfaringer for hvordan lærere kan møte utfordrende elevatferd, i skolen. Studien vektlegger utagerende atferd, men erkjenner at elever som utfordrer, utfordrer på ulike vis og at ... -
Via mål til mening: En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 258, Doctoral thesis, 2011)Studiens overordnede hensikt er å bidra til økt forståelse omkring sammenhengen mellom vurdering og skriving i fremmedspråkundervisningen. Det er særlig vurdering som læringsfremmende verktøy i forhold til elevenes utvikling ... -
Vicious circles: Violence, vulnerability, and climate change
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Climate change threatens core dimensions of human security, including economic prosperity, food availability, and societal stability. In recent years, war-torn regions such as Afghanistan and Yemen have harbored severe ... -
Video as a Learner Scaffolding Tool
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores how videos support and scaffold students’ study behaviour. To explore this, we have revisited data material from four of our previous studies. The constant-comparative method guided the analysis of ... -
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ... -
Video-confidence: a qualitative exploration of videoconferencing for psychiatric emergencies
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: In psychiatric emergencies in rural areas the availability of psychiatrists are limited. Therefore, tele-psychiatry, via real-time videoconferencing (VC), has been developed to provide advanced consultative services ...