Blar i Institutt for språk og litteratur på emneord "VDP::Humaniora: 000"
Viser treff 1-20 av 45
-
«Après tout je n’étais qu’un homme…» : en analyse av romanheltens sosiale reise i Le Rouge et le Noir
(Master thesis, 2017)Stendhals romanunivers i Le Rouge et le Noir fra 1830 er kraftig forankra i det postrevolusjonære Frankrike. Romanens komplekse form speiler de sosio-politiske omveltningene, og struktureres av romanhelten Julien Sorels ... -
Autisme og språk - En narrativ litteraturstudie
(Master thesis, 2017)Dette er en masteroppgave i erfaringsbasert studie i logopedi ved NTNU i Tronheim. Tittelen er autisme og språk. Masteroppgaven handler om hvordan ordlæring og utvikling av begrepsforståelse foregår hos høytfungerende ... -
Choderlos de Laclos' Les Liaisons dangereuses : en sentimental-libertinsk brevroman
(Master thesis, 2017) -
Comment traduire "bli"? Etude de traductions possibles de "bli" inchoatif en français
(Master thesis, 2017)Ce mémoire de master traite des traductions de "bli" inchoatif en français et des défis que représentent la traduction de ce verbe pour les apprenants norvégiens. Alors que "bli" inchoatif, ou transformatif, est un verbe ... -
Den gode hjelper - Innramming og instruksjoner i samtaler mellom logopeder og personer med afasi
(Master thesis, 2018)I samtaler mellom logopeder og personer med afasi (elever) kan delaktigheten i interaksjonen være asymmetrisk i relativt stor grad. Dette masterprosjektet har som formål å finne ut hvordan logopeden bruker innramming og ... -
Developmental Language Disorder - Eit foreldreperspektiv - Foreldremedverknad i møte med hjelpeapparatet
(Master thesis, 2018)Alle logopedar som jobbar med born må også samarbeida med borna sine foreldre. I eit slikt samarbeid har foreldra ei lovfesta rett til medverknad, altså til å ha kjensla av å vera nyttig i barnet si behandling, og å ha ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Behov for kunnskap
(Master thesis, 2018)«Hun er jo en sånn gråsoneelev, så det er jo ikke så lett å oppdage. Barn utvikler seg jo så forskjellig» Tematikken i denne masteroppgaven omhandler foreldrenes bekymring for barnet som strever med språkvansker, for ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Strategier for mestring på mikro- og mesonivå
(Master thesis, 2018)Tidlig innsats for barn med språkvansker er viktig for at de skal få økt sine språkferdigheter og sin språkforståelse. Dette kan i et lengre perspektiv forhindre at de senere i livet, som ungdommer og voksne, får akademiske ... -
En kvantitativ studie av opplevelsen av logopedisk hjelp for voksne med taleflytvansker - Hvordan opplever personer med taleflytvansker logopedisk hjelp?
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler personer med taleflytvansker og deres opplevelser med logopedisk hjelp. Jeg har anvendt følgende problemstilling: Hvordan opplever personer med taleflytvansker logopedisk hjelp? Formålet med ... -
En studie av barnehagelæreres erfaring med barn som har sein eller avvikende språkutvikling
(Master thesis, 2017)Språk er et viktig redskap for å samhandle med andre, gi uttrykk for følelser, kunnskap og behov. God språkutvikling har betydning for læring og sosial fungering. Barnehagen har stor betydning i forhold til å legge til ... -
Flerspråklig utredning - En litteraturstudie om utfordringer knyttet til utredning av språk-, lese- og skrivevansker hos flerspråklige elever
(Master thesis, 2017)Temaet for denne oppgaven er utfordringer knyttet til utredning av språk-, lese- og skrivevansker hos flerspråklige elever. Kartlegging av flerspråklig elever er et område som byr på mange utfordringer, og oppleves som ... -
"Han er en klovn" : en studie av den ubestemte artikkelen i predikasjoner og språklig endring
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven undersøkte jeg om norske språkbrukere oppfatter forskjeller mellom predikasjoner som følger bruk av ubestemt artikkel etter norsk eller engelsk mønster. For å teste dette har jeg gjennomført en mindre ... -
Houellebecq et Hobbes ou comment le roman Soumission (2015) exemplifie la philosophie du Léviathan
(Master thesis, 2017)Michel Houellebecq, l’auteur français renommé mondialement pour ses romans polémiques, n’a pas cessé de faire la polémique avec son dernier roman, Soumission. Souvent, les lecteurs de Houellebecq se retrouvent avec une ... -
Hva vet vi virker? En studie om barn med Developmental Language Disorder
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven omhandler evidensbasert intervensjon til barn med ”Developmental Language Disorder” (DLD). Senere forskning viser en sammenheng mellom tidlig språkutvikling og senere livssituasjon, hvor dårlige språkferdigheter ... -
Hvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt Norge?
(Master thesis, 2017)Sammendrag Tittel: Hvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt-Norge? Bakgrunn: Forskning har ... -
"Jai er en ærlich Jude". Språklig stilisering av "jødiskhet" i norsk offentlighet frem til 1940
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article examines the history, form, and function of the linguistic stylization characteristic of what Bauman (1998) has called "the abstract Jew" in Norwegian literature and press until 1940. A particular speech style ... -
Kameleoner i eksoskeletale trær - En syntaktisk analyse av adjektivkongruens i norsk
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er kongruensbøying av adjektiv i norsk. Bakgrunnen for å skulle undersøke dette, er at kongruensbøying av adjektiv i predikativ posisjon er løsere, eller friere, enn kongruensbøying av ... -
Le débat sur le burkini dans la presse française Le cadrage médiatique à travers l'échiquier politique
(Master thesis, 2017)Joan Wallach Scott, historienne américaine, a travaillé sur la polémique du voile qui s’est déroulée en France en 2003 et 2004. Son livre The Politics of the Veil (La politique du voile) traite de la polémique et des ... -
Learning Technical Vocabulary: A Study Exploring Approaches and Material to Support Learning L2 Vocabulary in Norwegian Upper Secondary Schools
(Master thesis, 2018)The aim of the study was to shed light on how a technical vocabulary is best learned with vocational pupils in upper secondary school. Two approaches, implicit and explicit, were chosen and lesson plans were made for a ...