Hva vet vi virker? En studie om barn med Developmental Language Disorder
Abstract
Denne oppgaven omhandler evidensbasert intervensjon til barn med ”Developmental Language Disorder” (DLD). Senere forskning viser en sammenheng mellom tidlig språkutvikling og senere livssituasjon, hvor dårlige språkferdigheter gir større risiko for mobbing, lav selvfølelse og kriminalitet. Forsinket språkutvikling vil på denne måten få ringvirkninger hele livet. Dersom man ikke arbeider med gode tiltak i småbarnsalderen vil sosiale ulikheter produseres og reproduseres. Jeg har gjennomført en triangulering av litteratur, hvor en engelsk rapport, en norsk masteroppgave og en spørreundersøkelse har vært grunnlaget for min oppgave.
Oppgavens tema og formål formuleres gjennom følgende problemstilling:
Hvilke evidensbaserte intervensjoner hjelper barn med ”Developmental Language Disorder?”
Resultatet viser at det er vanskelig å finne intervensjoner som har god nok evidens, men at det vises tendenser for hvilke kriterier som må ligge til grunn for intervensjon for barn med DLD.