Flerspråklig utredning - En litteraturstudie om utfordringer knyttet til utredning av språk-, lese- og skrivevansker hos flerspråklige elever
Abstract
Temaet for denne oppgaven er utfordringer knyttet til utredning av språk-, lese- og skrivevansker hos flerspråklige elever.
Kartlegging av flerspråklig elever er et område som byr på mange utfordringer, og oppleves som utfordrende av mange. En av hovedårsakene til utfordringen har vært at vi ikke har egnede kartleggingsverktøy. Når vi står ovenfor flerspråklige elever med svakt læringsutbytte kan det derfor være vanskelig å vite om dette skyldes svake norskferdigheter eller spesifikke lærevansker. Utfordringene krever ulike tiltak, og feilvurderinger vil dermed føre til at opplæringstilbudet blir utilstrekkelig tilrettelagt.
I denne oppgaven vil jeg se nærmere på FLORO (Flerspråklig, Ordminne, RAN og Ordrepitisjon). Et kartleggingsverktøy som skal kunne bidra til å fange opp flerspråklige elever med spesialpedagogiske behov, og skille de med spesifikke vansker fra de som befinner seg i en mellomspråklig fase eller er sene i sin tospråklige utvikling.