«Après tout je n’étais qu’un homme…» : en analyse av romanheltens sosiale reise i Le Rouge et le Noir
Abstract
Stendhals romanunivers i Le Rouge et le Noir fra 1830 er kraftig forankra i det postrevolusjonære Frankrike. Romanens komplekse form speiler de sosio-politiske omveltningene, og struktureres av romanhelten Julien Sorels reise etter selvet. Framveksten av det moderne individet henger politisk, sosialt og økonomisk tett sammen med endringer i det større politiske og samfunnsmessige bildet i perioden omkring revolusjonen og restaurasjonen. Julien er en ambisiøs møllesønn som låner fra storheter som Rousseau og Napoléon for å skape seg sjøl, men som også modellerer sin oppførsel etter karakterer som innehar den sosiale funksjonen han ønsker for seg sjøl. I analysen vektlegges det historiske bakteppet, de litterære foreleggene og samtidige inspirasjonskilder for å undersøke hvordan Julien skaper et selv, spiller sine roller og avanserer sosialt.