Browsing Institutt for bygg- og miljøteknikk by Subject "Bygg- og miljøteknikk, Veg"
Now showing items 1-20 of 28
-
Adskilte sykkelveger ved T-kryss
(Master thesis, 2015)Målet for masteroppgaven var å finne adskilte sykkelveger som sikrer og tilfredsstiller syklende i T-kryss. For å løse dette ble det gjennomført både et litteraturstudie og en adferdsanalyse. I litteraturstudie ble det ... -
Bruk av georadar til tilstandskontroll av berg bak tunnelkvelv
(Master thesis, 2018)I etterkant av at 200 m3 med stein raste frå henget i Hanekleivtunnelen i 2006, skjerpa Statens vegvesen krava sine til kontroll av bergstabiliteten. Alle tunnelar må no inspiserast med jamne mellomrom, for å sjå om ... -
Bruk av svakt tilslag i asfaltdekker
(Master thesis, 2018)Overskuddsmasser fra norske vegbyggingsprosjekt blir ofte brukt i landfyllinger, eller deponert i fjorder, som følge av at de ikke er av tilstrekkelig kvalitet. Samtidig transporteres steinmaterialer fra brudd til ... -
Effect of polymer modified bitumen on deformation characteristics of low-traffic asphalt pavements
(Master thesis, 2017)Low-volume roads with an AADT less than 3000 make up 90 % of the Norwegian road network. Although considerable effort is being made to improve its quality, deterioration of existing low-volume roads is a significant concern. ... -
Effects of Mastic Ingredients and Composition on Asphalt Mixture Properties
(Master thesis, 2015)This master thesis purports to address the effects of different filler types in asphalt mastics and relate the differences to asphalt mixture properties and volumetric composition. Due to variations in properties for ... -
En sammenligning av metoder for mekanistisk-empirisk dimensjonering av vegoverbygninger for norske forhold
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven er sammensatt av en prosessrapport, en vitenskapelig artikkel og vedlegg. Den norske dimensjoneringsmodellen er empirisk bygd opp. Dette systemet baserer seg på indeksmetoden, og tar utgangspunkt i tabeller ... -
Er dagens infrastruktur tilpasset el-syklister?
(Master thesis, 2017)En stadig større andel av dagens syklister benytter el-sykkel. El-sykkelen skiller seg fra den tradisjonelle sykkelen ved at den er tyngre og at man får hjelp av en motor til å bevege seg framover. Motoren bidrar opp til ... -
Erfaringar med lukka dreneringsanlegg for vegar utanfor tettbygde strøk
(Master thesis, 2015)Lukka drenering på vegar utanfor tettbygde strøk har blitt meir og meir vanleg i Noreg på grunn av grunn av auka fokus på trafikksikkerheit. Samtidig er det ukjent korleis dei ulike løysingane for lukka drenering fungerer ... -
Forbikjøringsspor på IC-parsellen Sørli-Brumunddal - Utredning av konsepter
(Master thesis, 2013)Intercity-utbyggingen er en av landets største jernbane satsinger i nyere tid og i forbindelse med utbygningen ønsker Jernbaneverket å få utredet ulike konsepter for plassering av forbikjøringsspor. Denne oppgaven har ... -
Fotgjengeres påvirkning på trafikkavvikling i rundkjøringer
(Master thesis, 2018)Gangfelt er først og fremst et fremkommelighetstiltak for gående. Norske trafikkregler gir fotgjengere prioritet på gangfelt som ikke reguleres av politi eller trafikklys. Uregulerte gangfelt gjør det dermed enkelt for ... -
Granåsen Case Study: How Can Location and Design of a Bus Stop Influence the Use of Public Transport?
(Master thesis, 2017)The increase in Norway´s population will provide an increase in travels estimated to about two million travels a day. This will result in a 300 billion NOK infrastructure investment if handled by cars, as well as an increase ... -
Historisk utvikling av drift og vedlikeholdskontrakter - Analyse av Vestfold i tidsrommet 1999-2014
(Master thesis, 2015)I 2003 ble drift og vedlikeholdskontraktene konkurranseutsatt. Driftskontraktenes form og innhold har blitt diskutert og endret flere ganger. Dette indikerer at den optimale kontraktsformen enda ikke har blitt funnet. ... -
Identifisering av sprekker i vegflaten ved 3D laserskanning
(Master thesis, 2015)Vegnettet representerer store verdier som krever kontinuerlig overvåking og vedlikehold for å opprettholde ønsket kvalitet. Etter som vegholder ofte har begrensede ressurser er det viktig å prioritere tiltak der disse gir ... -
Kjøretøyparameternes innvirkning på vegens geometri
(Master thesis, 2018)Ved bestemmelse av vegens geometri brukes geometriske minimums- eller maksimumsverdier. I beregningen av disse brukes grunnparametere. Grunnparameterne deles inn i fire grupper. Statistiske grunnparametere, parametere ... -
Kollektivknutepunkter - mating fra buss til skinnegående transport i Oslo
(Master thesis, 2015)Det er ventet at Oslo fram mot 2030 vil ha en befolkningsøkning på 30 %, noe som tilsvarer 350000 flere personer. Disse menneskene må ha en måte å transportere seg rundt på. I 2014 ble det foretatt 319 millioner kollektivreiser ... -
Model for dimensioning required area for snow banks - A study of snow bank parameters
(Master thesis, 2017)After snow events, winter maintenance crews typically plow snow from the driving lanes to the side of the road, creating snow banks. Snow banks may impact cyclists and pedestrians as sidewalks are often used for temporary ... -
Modellering av trafikkavvikling i kryss - Sammenligning av ulike modelleringsverktøy
(Master thesis, 2018)I mange vegkryss rundt omkring i Norge oppstår det problemer med kødannelser i perioder med rushtidstrafikk. Når trafikkmengdene går opp reduseres kapasiteten til et såpass lavt nivå at den ikke er tilstrekkelig til å ta ... -
Ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy - med fokus på myke trafikanter
(Master thesis, 2016)En ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy er et pågående prosjekt under Bypakke Tønsberg-Regionen. Det er i dag kun én bru for kjørende fra øyene Nøtterøy og Tjøme inn til fastlandet. Bruen er en gammel klaffebru med ... -
Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. ... -
Physical Infrastructure Needs for Autonomous & Connected Trucks - An Exploratory Study
(Master thesis, 2018)The rapid development of autonomous vehicles has spawned autonomous trucks and concepts such as truck platoons. These technologies can potentially contribute to lower several key issues regarding road transportation, like ...