Blar i Institutt for bygg- og miljøteknikk på tittel
Viser treff 4221-4240 av 4640
-
Towards improving the calibration practice of conceptual hydrological models of extensive green roofs
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Conceptual rainfall-runoff models (CRRMs) can be used as a design tool for green roofs due to their simplicity and acceptable accuracy. This study showed how the uncertainty of CRRM parameters could be reduced by changing ... -
Towards improving the hydrologic design of permeable pavements
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The common approach to the hydrologic design of permeable pavements (PPs) uses synthetic rainfall events. This study assessed the validity of the design approach using synthetic rainfall events for undrained PP. Synthetic ... -
Towards measuring shape similarity of polygons based on multiscale features and grid context descriptors
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Towards resilient building performance: definitions, frameworks, and metrics
(Doctoral theses at NTNU;2022:201, Doctoral thesis, 2022)In recent years, resilience has become a relevant issue in the context of building performance, owing to the diverse future events, which includes climate change, extreme weather events, energy supply disturbances, and ... -
Towards the development of legislative framework for solar neighborhoods
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The growing implementation of sustainable urban infrastructure, utilizing solar energy for heat and power generation, daylighting, and thermal comfort, has intensified the focus on sustainability standards and guidelines. ... -
Towards understanding the interconnection between celestial pole motion and earth’s magnetic field using space geodetic techniques
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The understanding of forced temporal variations in celestial pole motion (CPM) could bring us significantly closer to meeting the accuracy goals pursued by the Global Geodetic Observing System (GGOS) of the International ... -
TR3DRoofs: A Urban Roof Datase - A New Dataset for Deep Learning-based Segmentation of Roof Structures in LiDAR Point Clouds
(Master thesis, 2021)Stadig blir behovet for tiltak for å redusere effekten av klimaendringene mer kritisk. Ved å fremme bruken av fornybar energi, kan man sørge for opptil 90% av CO2 reduksjonene som behøves innen 2050. Betydningen av 3D data ... -
TR3DRoofs: A Urban Roof Dataset - A New Dataset for Deep Learning-based Segmentation of Roof Structures in LiDAR Point Clouds
(Master thesis, 2021)Stadig blir behovet for tiltak for å redusere effekten av klimaendringene mer kritisk. Ved å fremme bruken av fornybar energi, kan man sørge for opptil 90% av CO2 reduksjonene som behøves innen 2050. Betydningen av 3D data ... -
Tradeoffs between a 2+1 Lane Road Design and a Narrow 2+2 Lane Road Design
(Master thesis, 2016)This thesis examines whether you can achieve the same positive effect regarding traffic safety, while also increasing the capacity and level of service of the road by building a narrow 2+2 lane road instead of a 2+1 lane ... -
Traditional, State-of-the-Art and Future Thermal Building Insulation Materials and Solutions – Properties, Requirements and Possibilities
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The advantages and disadvantages of the thermal building insulation materials and solutions have been treated. Both traditional, state-of-the-art and possible materials and solutions beyond these have been investigated. ... -
Traffic usage analysis of road intersections using floating car data
(Master thesis, 2023)Økningen i urbanisering og behovet for effektive veinett har økt etterspørselen etter innovative løsninger innen landbruksutnyttelse og trafikkanalyse. Presis identifisering av veikryss og klassifisering av veikrysstyper ... -
Traffic usage analysis of road intersections using floating car data
(Master thesis, 2023)Økningen i urbanisering og behovet for effektive veinett har økt etterspørselen etter innovative løsninger innen landbruksutnyttelse og trafikkanalyse. Presis identifisering av veikryss og klassifisering av veikrysstyper ... -
Trafikkavvikling gjennom anleggsområder
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgåva er skriva i tre delar. Ein vitskapleg artikkel (del I), ein prosessrapport (del II) og ein appendiks (del III) skal ekvivalere kvalitets- og detaljegraden til ei tradisjonell masteroppgåve. Sidan ... -
Trafikkavvikling i flaskehalser - Når to kjørefelt flettes sammen til ett
(Master thesis, 2018)Trafikkavviklingsproblemer er en stor utfordring i dagens bildrevne samfunn. Med stadig vekst i trafikken, kan allerede eksisterende utfordringer i vegnettet bli mer fremtredende enn tidligere. Det er især når antall ... -
Trafikkavvikling med selvkjørende biler i blandet trafikk
(Master thesis, 2017)Selvkjørende biler vil sannsynligvis være en del av trafikkbildet i flere land innen noen få år. Vil de bidra til bedre trafikkavvikling i trafikk blandet med konvensjonelle biler? Størstedelen av forskning om trafikkavvikling ... -
Trafikkavvikling og -sikkerhet ved hendelser på smal 4-felts motorveg
(Master thesis, 2021)Investeringer i det norske vegnettet utgjør store årlige kostnader for samfunnet, og målet er hele tiden at man bygger bedre, sikrere og mer samfunnsøkonomisk lønnsomme veger. For å redusere kostnader knyttet til nye veger ... -
Trafikkavvikling ved innføring av sykkelsignaler i et enkelt signalregulert X-kryss
(Master thesis, 2020)Persontransportveksten i Norge skal skje ved bruk av gange, sykling og kollektivtransport. Sykling og gåing har i dag høyere risiko for personskader enn det bruk av bil eller kollektivtransport har. Høyere andel gående og ... -
Trafikkmodell Sandefjord sentrum
(Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvordan er veinettet i Sandefjord sentrum rustet for å håndtere fremtidig trafikkmengde sett 10 år frem i tid. Og hvilken effekt vil alternativene fra Sandefjord kommunes mobilitetsplan, 4 felts Sandefjordsvei ... -
Trafikkprognoser og trafikkutvikling i ferjeavløsningsprosjekter
(Research report, 2017) -
Trafikksikkerhetseffekt av forsterket midtoppmerking
(Master thesis, 2015)I perioden 2002 2014 er 2559 personer drept i trafikkulykker i Norge. 1023 av disse er drept i møteulykker og 850 i utforkjøringsulykker. Beregninger viser samtidig at sannsynligheten for konflikt mellom møtende kjøretøy ...