Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 62144-62163 av 100789
-
Music Teachers’ and Administrators’ Perspectives on Entrepreneurship in Norwegian Higher Music Education: An Exploratory Pilot Study
(Chapter, 2021)Arts entrepreneurship education has been increasingly offered in Nor- wegian Higher Music Education (HME) since 2011 (Watne & Nymoen, 2017). I argue that a teacher’s perspective and definition of entrepreneurship influences ... -
Music technology as a tool and guideline for composition
(Master thesis, 2018)En tuforskning av forskjellige kompsisjonsteknikker some bruker musikkteknologi som en essensiell del av prosessen, hva forskjellene er og hvordan de påvirker det endelige resultatet. -
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives
(Book, 2020)This anthology presents research projects that examine the intersection between music, technology and education from a variety of perspectives. The contributors are from a range of educational programs within traditional ... -
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
(Chapter, 2020) -
Music That Feels Just Right
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven utforsker gjenkjenning av følelser i musikk, og automatisk komponering av ny musikk ved bruk av den følelse-klassifiserte musikken som grunnlag. For klassifisering av følelser brukes et dypt nevralt ... -
Music-based environmental therapy and training programme: a qualitative evaluation study, Norway.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Various authors have emphasized music’s value as beneficial intervention, with few or hardly any side effects. Further studies are called for on how music-based environmental treatment in nursing homes works in practice. ... -
Musical affordances and the transformation into structure: How Gadamer can complement enactivist perspectives on music
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper investigates the phenomenological status of musical afordances through a Gadamerian focus on human communication. With an extra emphasis on Reybrouck’s much-cited afordance-driven theory, I locate fundamental ... -
Musical descriptors: An assessment of psychoacoustical models in the presence of lossy compression
(Master thesis, 2007)A simple system for recognizing music is presented, based on various musical descriptors, numbers that describe some aspect of the music. Various descriptors are discussed; in particular, a novel descriptor, the floor-1 ... -
Musical Experience Modulates Audiovisual Perception – Evidence from event-related potentials and inter-trial phase coherence
(Doctoral theses at NTNU, 2021:69, Doctoral thesis, 2021)This dissertation investigated audiovisual (AV) perception of speech and music, when visual information starts before the auditory onset and provides a prediction about an upcoming corresponding sound. Previous ... -
Musical Expertise Affects Audiovisual Speech Perception: Findings From Event-Related Potentials and Inter-trial Phase Coherence
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In audiovisual speech perception, visual information from a talker’s face during mouth articulation is available before the onset of the corresponding audio speech, and thereby allows the perceiver to use visual information ... -
Musical Source Separation using Diffusion Models
(Master thesis, 2023)Musikalsk kildeseparering er en utfordrende oppgave innen lydsignalbehandling som har som mål å ekstrahere individuelle kilder fra en musikalsk blanding, for eksempel å separere vokal fra bakgrunnsmusikk. I de siste årene ... -
Musickhood: Om verdien av musikalsk kapital og musikalsk trygghet i væremåten hos voksne i flerspråklige barnehager: En selvstudie av egen musikkpraksis
(Doctoral theses at NTNU;2017:185, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag av avhandlingen Samfunnsengasjement for denne PhD-avhandlingen er knyttet til integreringen av barnehagebarn med et annet morsmål (og deres familier) og et ønske om å bidra til at disse barna tilegner seg ... -
Musicking i et mangfoldig miljø - Tre minoritetsspråklige fireåringers kroppslige uttrykk i musicking-samlinger i barnehagen
(Master thesis, 2016)I denne studien har jeg beskrevet og fortolket tre minoritetsspråklige barns kroppslige utrykk i musicking-samlinger i barnehagen. Stadig økende migrasjon bidrar til et mer mangfoldig samfunn. Barnehagen er en arena hvor ... -
MusiCT: a support system for teachers when integrating computational thinking in music education
(Master thesis, 2022)Etterhvert som programmering og andre dataferdigheter blir essensielle for et økende antall jobber, øker skoler sitt fokus på å integrere disse ferdighetene inn i eksisterende undervisningssystemer. Det norske skolesystemet ... -
MUSIKALEN - Scenekunstens kiosklitteratur? En kartlegging av musikalens landskap
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar utgangspunkt i en påstand om at musikalen er scenekunstens kiosklitteratur. Er musikalen kun underholdning eller er det en legitim kunstform? Hva er det som får noen til å se på musikalen som kiosklitteratur? ... -
Musikalisering i miniatyrformat: en analyse av intermedialitet og korthet i et utvalg av Frode Gryttens konseptuelle noveller
(Bachelor thesis, 2023)I Frode Gryttens "Evig sommar" ser vi to tendenser som går igjen i hans forfatterskap, nemlig et kort og konsist språk og musikk som inspirasjon. I denne bacheloroppgaven tar jeg utgangspunkt i disse tendensene, og undersøker ... -
Musikalsk innlevelse i World of Warcraft
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven svarer jeg på spørsmålet om hvorfor og hvordan musikk brukes i World of Warcraft (WoW), et Massive Multiplayer Role-Playing Game, for å identifisere og skape en troverdig spillverden. Jeg trekker også dette ... -
Musiker eller entreprenør?
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg prøve å besvare problemstillingen: Hvorfor bør musikere anse seg selv som entreprenører som følge av digitaliseringen og hva er årsaken til at de ikke gjør det? Som følge av digitaliseringen av ... -
MUSIKK - ET SPRÅK FOR DE SPRÅKLØSE
(Bachelor thesis, 2022)Språk er et av de fundamentale verktøyene vi har for å kommunisere, men det er ikke det eneste. I nyere tid har det blitt vanlig å bruke musikk i terapeutisk sammenheng for individer som mangler språk. I dette arbeidet tar ... -
"Musikk betyr utrolig mye for meg. Hører på musikk hver dag, det gjør hverdagen lettere og bedre. Musikk kan ikke beskrives, det er ubeskrivelig.": Emosjoner og identitet - En kvantitativ studie av ungdommer sitt forhold til musikk
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien var å undersøke om musikk var viktig i livene til ungdom, hvorfor musikk er viktig for dem og hvordan ny teknologi virker inn på dette. 134 ungdommer deltok i denne kvantitative studien, med en ...