• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Musikk betyr utrolig mye for meg. Hører på musikk hver dag, det gjør hverdagen lettere og bedre. Musikk kan ikke beskrives, det er ubeskrivelig.": Emosjoner og identitet - En kvantitativ studie av ungdommer sitt forhold til musikk

Strømnes, Espen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
708061_FULLTEXT01.pdf (1.199Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/271172
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [3423]
Abstract
Hensikten med denne studien var å undersøke om musikk var viktig i livene til ungdom, hvorfor musikk er viktig for dem og hvordan ny teknologi virker inn på dette. 134 ungdommer deltok i denne kvantitative studien, med en responsrate på 67%. Flertallet av ungdommene svarte på et åpent spørsmål at musikk betydde mye for dem. 93% svarte at de var middels interessert i eller mer i musikk, 34,6% brukte mellom 1-2 timer daglig på musikk mens 56,4% brukte over tre timer daglig på musikk. 93,3% svarte at de brukte PC til musikklytting ukentlig eller oftere, og 97,3% svarte at de brukte streaming-tjenester (Youtube/Spotify/Wimp). Tre faktorer korrelerte statistisk signifikant med tid brukt på musikk, disse var: emosjonsregulering, identifisering og idolisering og vise musikksmak. De samme faktorene korrelerte statistisk signifikant med bruk av PC og internett til musikklytting. Det ble også funnet statistisk signifikante kjønnsforskjeller der hvor jenter oftere bruker musikk til emosjonsregulering enn gutter, og oftere identifiserer seg med eller idoliserer en musikkartist. Resultatene fra denne studien indikerer at musikk er viktig for ungdom. Bruksområdet for musikk ser ut til å dreie som oftest rundt emosjoner og identitet, og det ser ut til at musikk er viktig for ungdommer på grunn av emosjonsregulering, selv-identitet og mellommenneskelige relasjoner. PC og internett ser ut til å være de mediene som oftest er valgt for å lytte til musikk og det ser ut at ny teknologi kan påvirke prosessene rundt emosjoner og identitet.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit