Musikalsk innlevelse i World of Warcraft
Abstract
I denne oppgaven svarer jeg på spørsmålet om hvorfor og hvordan musikk brukes i World of Warcraft (WoW), et Massive Multiplayer Role-Playing Game, for å identifisere og skape en troverdig spillverden. Jeg trekker også dette til RPG (Role-Paying Game) og MMORPG sjangeren generelt. For å gjøre dette går jeg gjennom musikkteori knyttet til spilldesign for å få en forståelse for elementene som ligger bak produksjonen av et videospill. Samtidig knytter jeg dette opp mot det visuelle designet i et spill, for å forstå hvordan det audiovisuelle designet samhandler med spillets verden og karakter gjennom spesifikke virkemidler og elementer for å forankre spilleren i verdenen. Gjennom dette ser jeg hvordan innlevelse blir skapt fra en kombinasjon av suspensjon av vantro fra spillerens side og oppbyggingen av et troverdig og sterkt plott fra designernes side. Ved å konstruere en verden som bygger på det nødvendige og logiske vil spilleren kunne oppleve en total innlevelse i spillet. For en liten stund kan spilleren føle at spillet like gjerne kunne vært ekte. Ved å undersøke identitetselementer i World of Warcraft kan jeg se hvordan en troverdig verden kan være bygget opp i praksis. Jeg går gjennom spesifikke musikalske elementer knyttet til identitet i spillets innhold. Via disse ser jeg hvordan musikken i spillet kan hjelpe spilleren med å forstå, og lokalisere seg i spillverdenen gjennom musikalske kjennetegn. Ved å bruke det jeg har redegjort i oppgaven kan jeg trekke dette inn i en analyse av en spesifikk sone i WoW. Her ser jeg hvordan musikken i spillet forsterker spillets troverdighet gjennom å bygge oppunder identitetselementer i spillverdenen og gjør den reell.Innholdet i denne oppgaven står for forfatterens regning. In this paper, I answer the question of why and how music is used in World of Warcraft (WoW), a Massive Multiplayer Role-Playing Game, to identify and create a credible game world. I also connect this to the RPG (Role-Paying Game) and the MMORPG genre in general. To do this, I work through music theory related to game design to gain an understanding of the elements behind the production of a video game. At the same time, I link this to the visual design of a game, to understand how the audiovisual design interacts with the game world and character through specific tools and elements to anchor the player in the world. Through this I see how immersion is created from a combination of suspension of disbelief by the player, and the building of a credible and strong plot by the designers. By constructing a world based on the necessary and logical, the player will be able to experience total immersion in the game. For a while, the player may feel that the game could just as easily have been real.By examining identity related elements in World of Warcraft, I can see how a credible world actually can be built. I go through specific musical elements related to identity in the games content. Through these, I see how the games music can help the player to understand and locate themselves in the virtual world through musical characteristics. By using what I have explained in the thesis, I can draw this into an analysis of a specific zone in WoW. Here I see how the games music strengthens the game's credibility by building on identity in the game world and making it real.The content of this thesis is at the author's expense.