Musikalisering i miniatyrformat: en analyse av intermedialitet og korthet i et utvalg av Frode Gryttens konseptuelle noveller
Description
Full text not available
Abstract
I Frode Gryttens "Evig sommar" ser vi to tendenser som går igjen i hans forfatterskap, nemlig et kort og konsist språk og musikk som inspirasjon. I denne bacheloroppgaven tar jeg utgangspunkt i disse tendensene, og undersøker hvordan korthet og intermedialitet blir anvendt i et representativt utvalgt korpus av Gryttens noveller: "Popsongar" fra 2001, Gryttens twitternoveller fra 2012-2014 og til slutt "Evig sommar" i samlingen "Gut, jente, juni, juli" fra 2021. Med utgangspunkt i sjangerteori og intermediale- og intertekstuelle teorier fant jeg at teknikker som gjentakelser, tomme plasser og rytmikk utvider meningspotensialet i teksten, som er spesielt fruktbart i miniatyrnovellene. In Frode Grytten's "Evig sommar", we see two tendencies that recurr in his authorship: concise language and music as inspiration. In this thesis, I investigate how brevity and intermediality is used in a representative selection of Grytten's short stories: "Popsongar" from 2001, Grytten's Twitter short stories from 2012-2014, and finally, "Evig sommar" from the collection "Gut, jente, juni, juli" from 2021. Drawing upon genre theory, and intermedial and intertextual theories, I found that techniques such as repetition, empty spaces, and rhythm expand the potential for meaning in the text, which is particularly fruitful in the short-short stories.