MUSIKK - ET SPRÅK FOR DE SPRÅKLØSE
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005180Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [512]
Sammendrag
Språk er et av de fundamentale verktøyene vi har for å kommunisere, men det er ikke det eneste. I nyere tid har det blitt vanlig å bruke musikk i terapeutisk sammenheng for individer som mangler språk. I dette arbeidet tar jeg for meg ulikheter og likheter mellom de to fenomenene for å finne ut hva som gjør musikk til et effektivt alternativ til språklig kommunikasjon i terapeutisk sammenheng. I teksten drøftes dette gjennom sentrale teoretikere, samt sitater fra et intervju med en anonymisert musikkterapeut. Den største forskjellen mellom musikk og språk ligger i semantiske og syntaktiske egenskaper, noe musikkterapeuter kan bruke til sin fordel. Intervjuet, med en erfaren musikkterapeut, bekrefter at man kan tilby en meningsfull mellommenneskelig kommunikasjon, blant annet gjennom å uttrykke seg fritt musikals og gjennom improvisert herming på instrument. Man kan også gjøre det lettere å bruke språk ved å synge tekst i stedet for å snakke. Musikk har evnen til å skape sosial tilhørighet. Her kan man peke på mellommenneskelige relasjoner, i forbindelse med musikalske aktiviteter, men også rent biologiske aspekter ved vår opplevelse av musikk.
Nøkkelord: Sosiale relasjoner, språkparallell, kommunikasjon, emosjoner, tilhørighet, uttrykk og improvisasjon. Language is one of the fundamental instruments we have to communicate, but it´s not the only one. It has recently become common to use music in therapy settings, for individuals who lacks the ability to communicate through language. The text investigates the differences and similarities between the two phenomenon, to answer how music can be an effective alternative to oral communication, in a therapy setting. An interview, with an experienced music therapist, confirms that one can achieve a meaningful interpersonal communication, for example by using free expression and improvised imitative interactions on instruments. Therapists can also make it easier to speak, by singing sentences instead of speaking them. Music has the power to create social belonging. In this discourse, we can point to interpersonal relations, in relation with musical activities, but also biological aspects of our perception of music.
Keywords: Social relations, linguistic parallel, communication, emotion, belonging, expression and improvisation.