Blar i Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver på tittel
Viser treff 130-149 av 737
-
Elevar sine representasjonar i arbeid med figurmønster
(Master thesis, 2022)Representasjon og kommunikasjon er eitt av seks kjerneelement i den nye læreplanen i matematikk, LK20. Å kunne bruke representasjonar og syne representasjonskompetanse er viktig med tanke på å utvikle elevane si kompetanse ... -
Elevars sine representasjonar i arbeid med figurmønster
(Master thesis, 2022)Representasjon og kommunikasjon er eitt av seks kjerneelement i den nye læreplanen i matematikk, LK20. Å kunne bruke representasjonar og syne representasjonskompetanse er viktig med tanke på å utvikle elevane si kompetanse ... -
Elevdeltakelse og dialogiske trekk i helklassesamtaler En kvalitativ studie av kjennetegn ved to ulike former for organisering av helklassesamtaler på 3.trinn.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan måten vi organiserer helklassesamtalen på, er med på å påvirke samtalene. Trinnet jeg forsket på endret organiseringsform under min forskningsperiode, noe som endte opp med at ... -
Eleven som utviklingsagent i skolen - "Det gjør en forskjell"
(Master thesis, 2019)Samfunnet er i endring med en økende grad av globalisering og teknologisk utvikling som fører til et økende behov for kunnskap. Dette betyr at dagens unge som skal ut i arbeidslivet, trenger en skole som kan gi dem kunnskap ... -
Elevers forståelse av derivasjon etter R1
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker videregående elevers forståelse av det matematiske temaet derivasjon. I Norge møter elevene begrepet derivasjon for første gang i 1T, og etter R1 skal elevene ifølge læreplanen forstå begrepet ... -
Elevers forståelse for stigningstall og konstantledd i lineære funksjoner
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan fire elever på 10.trinn endret sin uttrykte forståelse for stigningstall og konstantledd, etter arbeidet med en modelleringsoppgave. Forskningsspørsmålet som ble ... -
Elevers forståelse for stigningstall og konstantledd i lineære funksjoner
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan fire elever på 10.trinn endret sin uttrykte forståelse for stigningstall og konstantledd, etter arbeidet med en modelleringsoppgave. Forskningsspørsmålet som ble ... -
Elevers første møte med matematisk modellering - en kvalitativ studie av hindringer i modelleringssyklusen, sett fra et kommognitivt perspektiv
(Master thesis, 2021)I denne studien er det gjort en undersøkelse av elevers arbeid med en modelleringsoppgave. Målet har vært å få innsikt i hvilke hindringer som oppstår når noen 6.trinns elever møter modellering i en undervisningssituasjon ... -
Elevers første møte med matematisk modellering - en kvalitativ studie av hindringer i modelleringssyklusen, sett fra et kommognitivt perspektiv
(Master thesis, 2021)I denne studien er det gjort en undersøkelse av elevers arbeid med en modelleringsoppgave. Målet har vært å få innsikt i hvilke hindringer som oppstår når noen 6.trinns elever møter modellering i en undervisningssituasjon ... -
Elevers geometriforståelse
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom undervisning i ikke-euklidsk geometri, deriblant taxicab-geometri, og en økt forståelse for definisjoner og begreper i euklidsk geometri. Forskjellen fra denne ... -
Elevers geometriforståelse
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom undervisning i ikke-euklidsk geometri, deriblant taxicab-geometri, og en økt forståelse for definisjoner og begreper i euklidsk geometri. Forskjellen fra denne ... -
"Elle melle deg fortelle..." -rektors profesjonelle skjønn i tilsetting av nyutdannede lærere
(Master thesis, 2020)En viktig forutsetning for en god skole er godt kvalifiserte lærere. Det å tilsette lærere med faglig kompetanse og en personlig egnethet tilpasset skolens verdier og behov, er en viktig oppgave for rektor. Dette er et ... -
Emosjonelle belastninger i skolen: Hvordan lederstøtte gjør lærere mer robuste.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan skolens ledelse kan bidra til å gjøre lærere mer robuste i møte med emosjonelle belastninger. En emosjonell belastning tolkes som en krevende hendelse og den ... -
En evaluering av et verdibasert lederutviklingsprogram
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg sett på verdibasert ledelse, og utbytte av et lederutviklingsprogram som er tuftet på verdibasert ledelse. Nærmere bestemt har jeg sett på opplevd utbytte av deltakelse i et verdibasert ... -
En evaluering av radiologenes teknologiske hverdag - På hvilken måte kan teknologi påvirke radiologenes arbeidsmengde og arbeidsbelastning?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: I flere år har man sett en økt etterspørsel etter radiologiske tjenester. Dette skyldes delvis befolkningsvekst, økt overlevelse av medisinsk behandling og avansert alder. I tillegg er moderne ... -
En evig prosess... - En kvalitativ studie av Kirkemøtets samhandling i saken "Kirkelig organisering"
(Master thesis, 2023)Studien søker å beskrive samhandlingen i Den norske kirkes øverste demokratisk valgte beslutningsorgan, Kirkemøtet i 2022. Utgangspunktet for oppgaven er den lange saksbehandlingstid i sak om «Kirkelig organisering». På ... -
En intervjustudie av logopeders arbeid med barn med funksjonelle språklydsforstyrrelser.
(Master thesis, 2023)Tittel En intervjustudie av logopeders arbeid med barn med funksjonelle språklydsforstyrrelser. «Jeg kan noen trylletriks, men jeg er ingen trollmann». Formål og problemstilling Barn med funksjonelle språklydsforstyrrelser ... -
En kvalitativ kasus studie av hvordan skoleleder arbeider med implementering i skolehverdagen med utgangspunkt i skolering og etablering av Skolens innsatsteam mot mobbing (SIM)
(Master thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunktet for å skrive denne oppgaven var en nysgjerrighet rundt hvilke prosesser som settes i gang når noe nytt skal inn i skolen. Jeg tok utgangspunkt i et opplæringsprogram for skoleledere og ønsket å ... -
En kvalitativ studie av barnehageansattes erfaringer med modellen "Tidlig Trygg i Fet" for å avdekke barn i risiko.
(Master thesis, 2020)Den overordnede målsettingen med denne studien har vært å undersøke barnehageansattes erfaringer med Tidlig Trygg modellen i Fet (TTIF) kommune. Gjennom kvalitative intervjuer med seks barnehageansatte har jeg utforsket ... -
En kvalitativ studie av foreldres erfaringer med logopedisk veiledning når førskolebarn stammer. Hvilke aspekter ved den logopediske veiledningen kan bidra til å styrke og myndiggjøre foreldre?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en kvalitativ dybdestudie der målet er å få kunnskap om hvilke erfaringer foreldre til barn som stammer har med å delta i logopedisk veiledning. Studien bruker Symbolsk interaksjonisme som teoretisk ...