En kvalitativ studie av barnehageansattes erfaringer med modellen "Tidlig Trygg i Fet" for å avdekke barn i risiko.
Abstract
Den overordnede målsettingen med denne studien har vært å undersøke barnehageansattes erfaringer med Tidlig Trygg modellen i Fet (TTIF) kommune. Gjennom kvalitative intervjuer med seks barnehageansatte har jeg utforsket hvilke muligheter de ansatte opplever at modellen gir dem i arbeidet med å identifisere barn i risiko. Studien bygger på kvalitative intervjuer med ansatte fra forskjellige barnehager, med ulik bakgrunn, erfaring og kompetanse. Et viktig premiss i prosjektet har vært at alle informantene har deltatt på opplæringsdagene med Øyvind Kvello, som er han som har utviklet Tidlig Trygg modellen, samt at de har vært tilstede i barnegruppen under observasjonsdagene og på tilbakemeldingsmøte i sin egen barnehage. Ifølge de ansatte har de økt sin kompetanse i hvordan de kan identifisere barn som strever. Viktigheten av felles kompetanse og kunnskap fremheves som et viktig grunnlag for å kunne lykkes i arbeidet med å oppdage barn i risiko så tidlig som mulig. De ansatte utrykker også at de etter deltakelsen i TTIF har fått større tro på egen kunnskap knyttet til barns utvikling, og hvordan ulike forhold og faktorer påvirker barn på forskjellige måter. Flere hevder at de er blitt mer bevisste på viktigheten av å arbeide med sin egen og barnehagens relasjonskompetanse i samspill med barna og foreldrene, - og i samarbeid med kollegaer i og utenfor barnehagen. Studien tyder på at det tverrfaglige samarbeidet er godt forankret og at man har opparbeidet seg gode samarbeidsstrukturer som gir rom for flerfaglige blikk på barn som strever og større handlingsmuligheter overfor barnet og familien. The overall objective of this study has been to investigate the experiences of kindergarten staff, in the municipality of Fet, with the “Tidlig Trygg model”. Through qualitative interviews with six kindergarten employees. I have explored the opportunities that this model gives the staff, in their efforts to identify children at risk. The study is based on qualitative interviews with staff from different kindergartens, with different backgrounds, experience and expertise. An important prerequisite in the project has been that all informants participated in the training sessions with Øyvind Kvello, and that they were present in the children's group during the observation days and at the feedback meeting in their own kindergarten.According to the staff, they have increased their expertise in identifying children who are struggling. The importance of a common skill set, and subject matter expertise, is a vital criteria for success in detecting children at risk as early as possible. They also express a greater belief in their own knowledge related to children's development, and how different conditions and factors affect children in different ways. Several claim that they have become more aware of the importance of working with their own and the kindergarten's relational competence. In their interaction with the children and parents - and in collaboration with colleagues in and outside the kindergarten.The study indicates that interdisciplinary cooperation is well established and that good cooperation structures have been established. These structures allow for multidisciplinary views of children who struggle and greater opportunities for taking action regarding the child and the family.