En evaluering av et verdibasert lederutviklingsprogram
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3104188Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg sett på verdibasert ledelse, og utbytte av et lederutviklingsprogram som er tuftet på verdibasert ledelse. Nærmere bestemt har jeg sett på opplevd utbytte av deltakelse i et verdibasert lederutviklingsprogram. Her har jeg hatt hovedfokus på teori av Kirkhaug (2018). Videre har jeg tatt for meg ulike faktorer i en organisasjon som kan bli påvirket av verdibasert ledelse. Masteroppgaven er utført som et casestudie i en stor bank som opererer i det norske markedet.
Jeg har hatt en kvalitativ tilnærming, og har intervjuet fem stykker i den aktuelle banken som i løpet av de siste to årene har fullført lederutviklingsprogrammet. Det spesifikke lederutviklingsprogrammet er et lederutviklingsprogram for nye ledere i banken, som ikke har hatt personalansvar eller en salgslederrolle før. Metoden er beskrevet i et eget metodekapittel, hvor jeg går inn på hvilke valg jeg har gjort og hvorfor jeg har gjort det som jeg har gjort.
Jeg har sett på seks betingelser for å kunne drive verdibasert ledelse suksessfullt, sett på fire faktorer som Kirkhaug (2018) mener kan påvirkes av verdibasert ledelse, motivasjon, effektivitet, tilhørighet og identitet. Med utbytte av deltakelse på lederutviklingsprogram har jeg sett på om det er målbare resultatforandringer som kan spores tilbake til deres deltakelse, og om det er andre effekter enn kun på resultatet.
Min konklusjon er at det er lite som tyder på at deltakelse på verdibasert lederutviklingsprogram gir noen stor effekt på resultatet lederne er ansvarlige for i alle fall på kort sikt. Imidlertid så kan man se at det er flere andre positive effekter ved deltakelse, som økt tilhørighet, samhold, større nettverk og en økt trygghet i lederrollen. Imidlertid er det vanskelig å se noen stor forskjell i effekt på et verdibasert lederutviklingsprogram og ett lederutviklingsprogram som ikke er verdibasert. In this master's thesis, I have focused on value-based management, and benefit from a management development program that is founded on value-based management. More specifically, I have looked at the perceived benefits of participation in a value-based leadership development program. The main focus has been on theory by Kirkhaug (2018). Furthermore, I have considered various factors in an organization that can be influenced by value-based management. The master's thesis has been carried out as a case study in a large bank operating in the Norwegian market.
I have taken a qualitative approach, and have interviewed five people in the relevant bank who have completed the management development program in recent years. The special management development program is a management development program for new managers in the bank, who have not had personal responsibility or a sales management role before. The method is described in a separate method chapter, where I go into what choices I have made and why I have done what I have done.
I have looked at six conditions to be able to run value-based management successfully, looking at four factors that Kirkhaug (2018) believes can be influenced by value-based management, motivation, efficiency, belonging and identity. With the benefit of participation in a leadership development program, I have looked at whether there are measurable changes in results that can be traced back to their participation, and whether there are other effects than just the result-based.
My conclusion is that there is little evidence that participation in a value-based leadership development program has any major effect on the results for which the leaders are responsible, at least in the short term. However, one can see that there are several other positive effects of participation, such as increased belonging, cohesion, larger networks and increased security in the leadership role. However, it is difficult to see any great difference in the effect of a value-based leadership development program and a leadership development program that is not value-based.