• Matematisk modellering - med blikket rettet mot valideringsprosessen 

      Trøstheim, Ingrid (Master thesis, 2021)
      Matematisk modellering er et eget kjerneelement i læreplanen (LK20) og skal være med på å prege matematikkundervisningen. Forskning tilsier at det gjennomføres langt mindre modellering i internasjonale og nasjonale klasserom ...
    • Matematisk modellering i oppgaver i norske lærebøker 

      Skaar, Kristin (Master thesis, 2023)
      Matematisk modellering har de senere årene vært mye i fokus, kanskje fordi det handler om å benytte matematikk for å løse problemer i virkelige verden. I den norske læreplanen i matematikk har «modellering og anvendelse» ...
    • Matematisk modellering og bruk av ressurser 

      Berg, Linda Brandsås (Master thesis, 2023)
      Modellering handler om å knytte matematikken til den virkelige verden, og matematisk modellering har fått en sentral plass i den nye læreplanen LK20. Modellering og anvendelser er et av kjerneelementene i matematikk, og ...
    • Matematisk modellering på barneskolen 

      Lyng, Remy Hulegaard; Olsen, Anja (Master thesis, 2021)
      Denne studien har undersøkt hvordan et utvalg elever på 4. trinn løste en modelleringsoppgave ut fra et presentert problem fra virkeligheten. Vi har sett på hvordan elever i en modelleringssyklus bruker representasjoner ...
    • Matematisk modellering på barneskolen 

      Lyng, Remy Hulegaard; Olsen, Anja (Master thesis, 2021)
      Denne studien har undersøkt hvordan et utvalg elever på 4. trinn løste en modelleringsoppgave ut fra et presentert problem fra virkeligheten. Vi har sett på hvordan elever i en modelleringssyklus bruker representasjoner ...
    • Matematisk utholdenhet - Elevers forestillinger om krevende oppgaver i matematikk 

      Johnsen, Kristian (Master thesis, 2021)
      Denne studien har hatt som formål å utforske hva slags forestillinger matematisk utholdende elever har om selv selv og arbeid med matematikk. I tillegg sees teori om matematisk utholdenhet i lys av empirien fra gjennomføringen ...
    • Matematiske ferdigheter hos hørselshemmede barn. En litteraturstudie. 

      Tørhaug, Ida (Master thesis, 2021)
      Tittel: Matematiske ferdigheter hos hørselshemmede barn. En litteraturstudie. Hensikt: Bidra med en systematisk oversikt over litteratur som sier noe om hvordan man kan fremme matematiske ferdigheter hos hørselshemmede ...
    • Med samværsdansen som ledestjerne Kvalitativ studie av samværsdansens potensial i lederutviklingsprosesser 

      Myrvold, Tone Erlien (Master thesis, 2024)
      Denne oppgava ser på sammenhengen mellom samværsdansens potensial og teorier på relasjonell ledelse og lederutvikling. Dette er gjort gjennom å se på hvordan samværsdansen kan skape et estetisk mulighetsrom hvor deltakerne ...
    • Medvirkning i nytt lys - En metodisk tilnærming for strategisk utvikling av lysdesign 

      Selmer-Eide, Peter (Master thesis, 2023)
      Lysdesign spiller en sentral rolle hvordan vi oppfatter våre bymiljøer. I denne masteroppgaven, som en del av mitt arbeid som lysdesigner og foreleser ved Universitetet i Sørøst-Norge, utforskes innovative metoder for å ...
    • Medvirkning ved digitalisering i helsetjenesten 

      Ringnes, Anne (Master thesis, 2023)
      Norsk helsetjeneste blir stadig mer digitalisert, og det er store forventninger til at det skal gi høyere effektivitet, bedre kvalitet og økt pasientsikkerhet. Det har imidlertid vært flere både mislykkede og mindre ...
    • Mellom barken og veden 

      Nesheim, Guro (Master thesis, 2020)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan mellomledere i en organisasjon opplever jobbmotivasjon i egen arbeidshverdag. Forskningsspørsmålet er utforsket gjennom et kvalitativt forskningsdesign og dybdeintervju med ...
    • Mellomledelse i videregående skole 

      Helland Rokseth, Ingunn (Master thesis, 2020)
      Sammendrag Denne masteroppgaven handler om mellomledelse i videregående skole. Problemstillingen som utforskes er hvordan mellomledere opplever sin legitimitet som skoleledere i videregående skole. Teksten bygger på ...
    • Mellomleder, skoleutvikler og søppelbøtte? 

      Bye, Sissel (Master thesis, 2022)
      Sammendrag I denne masterstudien retter jeg blikket mot mellomledernes rolle i norsk skole. Jeg undersøker hvordan de har det, hvilke oppgaver de har, hva de opplever som utfordrende, hvilke arenaer de operere i, hvilken ...
    • Men vi kan jo ikke gå tilbake i tid 

      Naalsund, Bjørnar; Sandstad, Randi (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven beskriver en studie av et designet, praktisk undervisningseksperiment i elevenes første møte med funksjonsbegrepet og dets representasjoner. Det var ønsket at studentene skulle få en teoretisk og ...
    • Men vi kan jo ikke gå tilbake i tid 

      Naalsund, Bjørnar; Sandstad, Randi (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven beskriver en studie av et designet, praktisk undervisningseksperiment i elevenes første møte med funksjonsbegrepet og dets representasjoner. Det var ønsket at studentene skulle få en teoretisk og ...
    • Meningsfull skriving på 1. trinn 

      Svingen, Anita (Master thesis, 2022)
      Sammendrag I denne studien undersøker jeg hvordan tre førsteklassinger skriver tekster etter meningsfulle skriveoppdrag, basert på teori om funksjonell skriving. Jeg har sett spesielt på hvilke spor som finnes i elevtekstene ...
    • Mennesker på moten: betydningen av relasjoner i bankenes digitale tidsalder 

      Bjørnå, Marianne Nilssen (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne studien er å utvikle kunnskap i forhold til utøvelse av etisk god kommunikasjon mellom rådgiver og kunde. Tanken er at denne informasjonen vil være nyttig i et digitaliseringsperspektiv hvor intensjonen ...
    • Menns fortellinger om egen seksuell tenning i alderen 12-19 år. En retrospektiv studie av menn over 18 år, som er fengslet for å ha begått seksuelle overgrep mot barn jf. straffeloven 

      Husby, Torhild Olsen (Master thesis, 2021)
      Bakgrunn: Formålet med studien er å få mer kunnskap om menneskers seksuelle tenningsmønstre i ung alder kan si noe om utøvelse av seksuelle overgrep på barn i voksen alder. Studien ser på om tidlig oppdagelse og erkjennelse ...
    • Mestre livet! Det er det det handler om. En kvlaitativ studie av læreres erfaringer knyttet til målvalg for elever med autisme i videregående skole. 

      Hafstad Laila (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere tenker rundt utforming av opplæringsmål som angår livsmestring og medbestemmelse for elever med autisme i videregående skole. Oppgaven er avgrenset ...
    • Miljøterapeuters møte med barn som viser skadelig seksuell atferd 

      Risstad, Randi (Master thesis, 2020)
      SAMMENDRAG Barn med skadelig seksuell atferd kan oppleve å bli flyttet fra sine foreldre til barnevernsinstitusjon, av ulike grunner. I 2016 kom Barne- og familiedepartementet med Opptrappingsplan mot vold og overgrep, ...