Mellomleder, skoleutvikler og søppelbøtte?
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
I denne masterstudien retter jeg blikket mot mellomledernes rolle i norsk skole. Jeg undersøker hvordan de har det, hvilke oppgaver de har, hva de opplever som utfordrende, hvilke arenaer de operere i, hvilken rolle de har i skoleutvikling og hvordan de utøver ledelse. Studiets problemstilling er «Hvordan utøver mellomledere ved tre grunnskoler sine roller som ledere?»
Jeg undersøker om mellomledernes ansvar og oppgaver speiler det viktige samfunnsoppdraget, eller om de fortsatt opererer som rektors budbringere, viskelærkonger og vaktmestere. Jeg undersøker om det nyhetsartikler melder om rektorkrise i norsk skole stemmer overens med det forskningsfeltet viser til om temaet. I tillegg undersøker jeg om mellomledernes egne erfaringer sammenfaller med det forskningsfeltet peker på som uklart, overbelastet, mangfoldig og altoppslukende ved rollen. Jeg undersøker også om de teoretiske perspektivene på skoleutvikling blir ivaretatt av mellomlederne selv, og som det siste undersøker jeg hvilke egenskaper mellomledere selv trekker frem som viktige for å lykkes i rollen, og benytter en ordsky for å visualisere dette.
For å finne svar på mine spørsmål, gjennomfører jeg en kvalitativ undersøkelse og benyttet fenomenologisk tilnærming i studien. Jeg innhenter informasjon fra tre mellomledere fra praksisfeltet som er avdelingsledere ved tre ulike grunnskoler. Jeg benytter semistrukturert intervju i disse samtalene. Datamaterialet blir transkribert og kategorisert. Deretter analyserer jeg datamaterialet hermeneutisk. Jeg drøfter de empiriske funnene opp mot forskningsfeltet og relevante teoretiske perspektiver.
Studien viser at:
- mellomlederne har gått fra å være en dårlig utnyttet ressurs, til i økt grad bli fullverdige deltagere i skolenes lederteam, samt aktive bidragsytere i norsk skoleutvikling.
- utøvelse av ledelse handler om påvirkning og retning, med fokus på skolens målsetting og visjonsarbeid.
- kontekstuelle forhold, profesjonell kapital og rolleforståelse har betydning for utøvelse av mellomlederrollen.
- mellomlederne i undersøkelsen opplever rollen som klar og at de trives, til tross for at rollen er krevende, overbelastet, mangfoldig og altoppslukende.
- mellomlederne trekker frem relasjonelle egenskaper når de peker på hva som er viktige for å lykkes i rollen.
Funnene i denne studien fører meg til den konklusjon at mellomledere er en utnyttet ressurs i norsk skole. Mellomlederne får mer ansvar og flere oppgaver til tross for at det ikke blir satt av mer tid til å utføre dem. De er skoleutviklere på den ene siden og utrykker å føle seg som søppelbøtter på den andre. Kanskje må mellomlederne selv sette grenser og sørge for å resirkulere «søppelet» på nye og mer bærekraftige måter. Summary
This master’s thesis examines the role of middle managers in Norwegian schools. I investigate their well-being, their responsibilities and what they find challenging in their position. I also investigate their roles in school development and how they perform management. The thesis question is: “How do middle managers at three primary and secondary schools carry out their roles as managers?”
I examine whether the roles and responsibilities of middle managers reflect their social mandate, or whether they still work as the principals’ messengers, “purchasing agents” and janitors. I examine whether the principal shortage in Norwegian schools reported by the news reflects current research about the topic. In addition, I investigate whether the middle managers’ own experiences correspond with what research describes as the unclear, overstraining, multifaceted and all-consuming qualities of the role. I also examine whether middle managers attend to theoretical perspectives of school development. Lastly, I examine what qualities middle managers think are important to succeed in the role, and I make use of a word cloud to visualize this.
To find the answers to my questions I carry out a qualitative study with a phenomenological approach. I obtain information from three middle managers who work at three different primary and secondary schools. In these conversations I use semi-structured interviews. The data are transcribed and categorized. The data are then analysed hermeneutically. I discuss the empirical findings against the research field and relevant theoretical perspectives.
The study shows that:
- middle managers have gone from being an underutilized resource to a more integral part of the schools’ leadership as well as active contributors in Norwegian school development.
- leadership performance is about influence and direction, with the school’s purpose and vision at its core.
- contextual circumstances, professional capital and an understanding of roles influence the practice of middle managers.
- The middle managers in the study have a clear understanding of their role and enjoy it, despite the role being demanding, overexerted, multifaceted and all-consuming.
- The middle managers emphasize the importance of relational skills in order to succeed in the role.
The findings of this study lead me to the conclusion that middle managers are a utilized resource in Norwegian schools. The middle managers have an increasing number of responsibilities and tasks, while the amount of time to carry out these tasks has remained unchanged. They have school development responsibilities on the one hand and feel like “rubbish bins” on the other side. Perhaps middle managers need to set their own boundaries and find a way to recycle the «rubbish» in new, more sustainable ways.