Blar i Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver på tittel
Viser treff 471-490 av 751
-
Motivasjon i frivillig arbeid
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien er motivasjon i frivillig arbeid. Målet er økt forståelse av faktorer som bidrar til at mennesker deltar i frivillig arbeid. Studiens problemstilling er «Hvordan kan perspektiver og erfaringer hos ... -
Motivasjon i multi-prosjekt settinger
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning på motivasjon og arbeid i prosjekt er omfattende, og viser gjerne til hvordan motivasjon kan gi bedre resultat og høyere prestasjoner blant prosjektarbeidere. Det finnes allikevel relativt få studier ... -
Motivasjon og ledelse Hva motiverer ansatte?
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunnen for denne studien er en undring knyttet til ansattes motivasjon i arbeidslivet, og helt konkret knyttet til deres refleksjon omkring lederskap. Nysgjerrigheten er basert på en forforståelse hos meg ... -
Motstand i endringsprosjekt
(Master thesis, 2021)Fylkestinget i Møre og Romsdal fylkeskommune vedtok i 2018 at det skal spares 220 millioner kroner pr år fremover. Et av tiltakene var omorganisering i IT-seksjonen, herunder opprettelse av Team Brukeropplevelse. Det ble ... -
Motstand i endringsprosjekt
(Master thesis, 2021)Fylkestinget i Møre og Romsdal fylkeskommune vedtok i 2018 at det skal spares 220 millioner kroner pr år fremover. Et av tiltakene var omorganisering i IT-seksjonen, herunder opprettelse av Team Brukeropplevelse. Det ble ... -
Muligheter for muntlig deltakelse - En kvalitativ studie av muntlig aktivitet på 1.trinn.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Sentralt i sosiokulturell læringsteori (Vygotskij, 1978), er at læring oppstår i samspill mellom mennesker gjennom bruk av språk. Med det som teoretisk bakteppe, har vi gjort undersøkelser, analysert og drøftet ... -
Muligheter for muntlig deltakelse - En kvalitativ studie av muntlig aktivitet på 1.trinn.
(Master thesis, 2023)Sentralt i sosiokulturell læringsteori (Vygotskij, 1978), er at læring oppstår i samspill mellom mennesker gjennom bruk av språk. Med det som teoretisk bakteppe, har vi gjort undersøkelser, analysert og drøftet våre funn ... -
Muligheter og begrensinger for innovasjon med endrede rammebetingelser i instituttsektoren - En studie av hvordan økt kompleksitet påvirker roller, relasjoner og samspill på Chr. Michelsens Institutt 1988 - 2019
(Master thesis, 2020)Gjennom denne studien har jeg ønsket å gi et kunnskapsbidrag til hva som har vært de viktigste endringene i rammebetingelser over tid for instituttsektoren, ulike grupper og relasjonen mellom dem. Instituttsektoren skal ... -
Muligheter og utfordringer knyttet til kompetanseoverføring mellom havnæringer
(Master thesis, 2020)De tre tradisjonelle havnæringene petroleum, maritim næring og sjømatnæringen, står for en betydelig andel av norsk verdiskaping. Den totale verdiskapingen i disse næringene ble estimert til 760 milliarder kroner i 2014, ... -
Mulighetsstudiet av trafikkstyring i handelsparken, Bodø
(Master thesis, 2019)Store parkeringsanlegg ved kjøpesentre eller arbeidsplasser er en generell måte for å løse tilgjengelighet for til silke steder for kunder og arbeidstakere, samtidig som den likevel skaper økende trafikk- og miljøproblem, ... -
Nasjonale prøver og samskapt læring – muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot hvordan ledere og lærere arbeider med resultatene fra nasjonale prøver og hvordan dette arbeidet bidrar til samskapt læring ved skolen. Bakgrunnen for valg av tema er egne ... -
Navigating Complexity: Project Models and Value Creation in the Shipbuilding Industry
(Master thesis, 2023)Oppgaven undersøker hvordan prosjektmodeller kan påvirke styring av komplekse prosjekter, sett fra perspektivet til en stor skipsbyggingsorganisasjon som opererer innen store prosjekter med flere involverte organisasjoner. ... -
Nå skal vi skjønne hvordan de har gjort det!
(Master thesis, 2023)I denne studien ser jeg på hvordan elever argumenterer når de arbeider med kontekstoppgaver med divisjon av brøk. Forskningsspørsmålene er: Hvordan bruker elever tallinjen i argumentasjonen når de arbeider med divisjonsoppgaver ... -
Når hver time telles
(Master thesis, 2023)Mellom 2018 og 2021 ble Visma InSchool (VIS) innført på videregående skoler i alle fylkeskommuner. Det har vært mye støy og uttrykt misnøye med løsningen, på grunn av manglende funksjoner, mye rot, og manglende datasikkerhet. ... -
Når læreplan møter praksis
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ... -
Når læreplan møter praksis
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ... -
Når tiden går i bane. Om samferdselssektorens avhengighet av nøyaktig tid fra GNSS, hvordan dette håndteres i transportetatenes sikkerhetsstyringssystemer og mulige konsekvenser for samfunnssikkerhet
(Master thesis, 2021)I en tid med omfattende digitalisering i samfunnet ser vi at satellittnavigasjonssystemer (GNSS) i stadig større grad brukes som kilde til nøyaktig tid og frekvens for å synkronisere digitale systemer. Dette gjelder også ... -
Nevromuskulær elektrisk stimulering (NMES) som behandlingsmetode hos pasienter med dysfagi etter hjerneslag - en meta-narrativ litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2022)Problemstilling: I denne studien ble behandlingsmetoden nevromuskulær elektrisk stimulering (NMES) hos pasienter med dysfagi etter hjerneslag undersøkt. Problemstillingen er som følger: Hva slags evidens foreligger om ... -
"Nokon må gjere noko - og kor er nokon?" Ein aktør-nettverksteoretisk studie av eit utviklingsprosjekt i skulen
(Master thesis, 2022)Skuleeigar sitt ansvar for utvikling av kvalitet i skulen er blitt aktualisert dei seinare åra, og mykje tyder på at det i stor grad er ei styrings- og implementeringstenking som har råda grunnen når det gjeld slike ... -
"Nokon må gjere noko - og kor er nokon?" Ein aktør-nettverksteoretisk studie av eit utviklingsprosjekt i skulen
(Master thesis, 2022)Skuleeigar sitt ansvar for utvikling av kvalitet i skulen er blitt aktualisert dei seinare åra, og mykje tyder på at det i stor grad er ei styrings- og implementeringstenking som har råda grunnen når det gjeld slike ...