Blar i Institutt for internasjonal forretningsdrift på dokumenttype "Bachelor thesis"
Viser treff 21-40 av 94
-
Er det influencere som påvirker kjøpsatferden til kunden til å handle på nett?
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven har i hensikt å avdekke vår problemstilling: «Er det influencere som påvirker kjøpsatferden til kunden til å handle på nett?» Dette innebærer spørsmål rundt hvordan forbrukeren vurderer sin påvirkning ... -
Faktorer som kan påvirke forbrukeres informasjonssøk ved kjøp av klær fra dyre merkevarer
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven forsøker vi å svare på problemstillingen, “Hvilke faktorer kan påvirke voksne forbrukere sitt behov for informasjonssøk ved kjøp av klær fra dyre merkevarer?”. For å hjelpe til med dette er det ... -
Faktorer som påvirker valg av barnevogner : en komparativ studie av barnevognsforbrukere på det norske markedet
(Bachelor thesis, 2015)I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en spørreundersøkelse for å analysere faktorer som er viktige når det gjelder kjøp av barnevogner. Vi har tatt for oss forbrukere av Stokkevogner, samt forbrukere av andre ... -
Forbruk av luksusvarer hos unge voksne
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgaven er fokuset rettet inn mot forbruket av luksusvarer hos unge voksne. Vi har en todelt problemstilling, hvor den første delen er rettet inn mot det generelle forbruket av luksusvarer hos unge voksne. Dernest ... -
Forbrukerens grad av innovativitet og dens påvirkning innen tillit til elektronisk vareprat.
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne bacheloroppgaven er å forsøke å undersøke følgende problemstilling: “Hvordan påvirker forbrukerens grad av innovativitet deres tillit til elektronisk vareprat?”. Vi har utviklet to forskningsmodeller med ... -
Forbrukeres betalingsvillighet for miljøvennlige produkter - en repliserings- og utvidelsesstudie i fergebransjen
(Bachelor thesis, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke forbrukeres betalingsvillighet for miljøvennlige og bærekraftige produkter. Studien til González-Rodríguez, Díaz-Fernández og Font (2019), som tester miljøeffekter på betalingsvillighet ... -
Fremtidens kjøpesenter
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan e-handelen har påvirket kundenes kjøpsatferd og hvordan denne nye handelsformen har påvirket utviklingen i kjøpesenterbransjen. Vi var spesielt interessert i hvordan ... -
From Ocean to Plate: A critical analysis of perceived value addition through sustainable practices in the seafood industry
(Bachelor thesis, 2024)Sammendrag Denne studien undersøker hvordan bærekraftig produksjon av sjømat kan øke produktverdien for forbrukere. Med økende etterspørsel etter sjømat og bekymringer knyttet til industriens miljøpåvirkninger, er det ... -
Fundamental og komparativ verdivurdering av Multiexport Foods S.A under eierskap av tre norske oppdrettselskap
(Bachelor thesis, 2024)Oppgaven er en undersøkelse av betalingsvilligheten til 3 store norske lakseoppdrettere for en voksende chilensk lakseoppdretter. Oppgavens hovedtema er å identifisere hvilke av de tre største norske oppdrettsselskapene ... -
Har synet på personvern, i forbindelse med bruken av cookies, endret seg i løpet av de siste 20 årene?
(Bachelor thesis, 2022)Internett har blitt en stor del av vår hverdag, og bedrifter har benyttet seg mer av digital markedsføring. Går man inn på internett får man i dag raskt opp en personlig tilpasset reklame. Årsaken til at reklamen er tilpasset ... -
Holdninger til søndagsåpne butikker
(Bachelor thesis, 2016)Problemdefinisjon I 2014 søkte Ålesund kommune fylkesmannen om turiststedstatus for å kunne unngå loven om helligdager og helligdagsfred § 5,6.ledd, for at butikkene i Ålesund sentrum skulle kunne få holde åpent i ... -
How middle leaders met lockdown: “It's an endless uphill struggle”
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven diskuterer hvordan ledere i et av Norges største mediehus motiverte sine ansatte under Covid-19-pandemien. Det var en tid som ga utfordringer, endringer i arbeidsdagen, manglende motivasjon i forhold til ... -
HVA DRIVER FORBRUKERNES ETTERSPØRSEL ETTER TESLA?
(Bachelor thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven var å undersøke og kartlegge hvilke faktorer som driver forbrukernes etterspørsel etter Tesla i det norske elbilmarkedet. Noe som vekker refleksjoner og spørsmål om hvilke holdninger og assosiasjoner ... -
Hva påvirker forbrukernes prissensitivitet på det stadig prisøkende smarttelefonmarkedet?
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven skal vi se på hvordan prissensitivitet påvirkes på det norske smarttelefonmarkedet. Smarttelefoner er noe som er blitt utrolig viktig for det moderne norske samfunn, både for tilgjengelighet, arbeid, og ... -
Hva påvirker kunders handlingsintensjon ved kjøp av røkt fisk? En kvantitativ studie
(Bachelor thesis, 2024)Sammendrag Norsk fisk er populært i flere deler av verden og er en viktig eksportvare for Norge. En rapport fra McKinsey i 2022 trekker frem havbruksnæringen som en av næringene vi skal leve av etter oljen (NRK, 2022). ... -
Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer miljømessig bærekraftig i fremtiden?
(Bachelor thesis, 2017)I denne oppgaven har vi fokusert på bærekraftig drift i hvitfisknæringen, nærmere bestemt den miljømessige delen av bærekraft. Problemstillingen vår lyder som følgende: Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer ... -
Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?
(Bachelor thesis, 2020)Oppgaven har som hensikt å svare på vår problemstilling: «Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?» Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er teorien om planlagt atferd som ble ... -
Hvilke faktorer påvirker nordmenns intensjon om kjøp av laks og konsum av sashimi?
(Bachelor thesis, 2024)Historisk sett har Norge vært en sjømatnasjon hvor sjømat har vært en stor del av den norske matkulturen. Nordmenn ligger i verdenstoppen i konsum av laks per innbygger med et gjennomsnitt på 5,7 kilo per person. Likevel ... -
Hvilke faktorer påvirker unges spareatferd i Ålesund?
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på faktorer som påvirker spareatferden til unge i Ålesund mellom 18 og 30 år. I oppgaven er det kartlagt de vanligste sparemetodene og trender for denne aldersgruppen samt foretatt ... -
‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt ‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’. Det ble anvendt kvantitativ undersøkelse med en spørreundersøkelse som ble lagt ut på ...