• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for internasjonal forretningsdrift
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for internasjonal forretningsdrift
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HVA DRIVER FORBRUKERNES ETTERSPØRSEL ETTER TESLA?

Rafiq Ali, Nimatollah; Hatledal, Adrian Hole
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:58172803:58174024.pdf (1.462Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2669981
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for internasjonal forretningsdrift [317]
Abstract
Formålet med denne oppgaven var å undersøke og kartlegge hvilke faktorer som driver forbrukernes etterspørsel etter Tesla i det norske elbilmarkedet. Noe som vekker refleksjoner og spørsmål om hvilke holdninger og assosiasjoner norske bilkunder har til Tesla. Hvordan blir kundene sine holdninger påvirket av andre og hva gjør dette med kjøpsintensjonen deres? Hvilket hindringer og barrierer må overvinnes for å kjøpe en Tesla?

Med utgangspunkt i teorien om planlagt atferd utformet vi til sammen 6 hypotesespørsmål. En analysemodell ble også utviklet for å enkelt kartlegge de ulike faktorene som vi forventet skulle påvirker kjøpsintensjonen blant forbrukerne. For å undersøkende om hypotesen stemte og hvordan de ulike faktorene i analysemodellen virket inn, ble det gjennomført en web-basert spørreundersøkelse. Gjennom bruken av SPSS ble data fra 138 respondenter seinere analysert gjennom bruk av analyser som faktor- reliabilitet og regresjonsanalyse. Formålet med var å undersøke studiets troverdighet og for å teste de ulike hypotese.

Resultatene fra denne undersøkelsen indirekte at litt over 60% av kjøpsintensjon til respondentene blir forklart av holdningene de har overfor merke, graden av miljøbevissthet, holdningene de har til innovasjon, subjektive normer, opplevd atferdskontroll og respondentens syn på den norske elbilinfrastrukturen. Av disse ulike faktorene viste det seg at holdninger til merket forklarte mest av variansen til respondentenes intensjon om å kjøpe Tesla, etterfulgt av subjektive normer og respondentenes holdning mot innovasjon. Resultatene fra undersøkelsen viser med andre ord at de viktigste driverne til forbrukerens etterspørsel etter Tesla er deres egne holdninger mot merke, subjektiv norm og holdning til innovasjon. Dette viser til at forbrukerne i større grad har mer merkebevissthet og egne meninger når det kommer til valg av produkter. Dersom et produkt også anses av andre i forbrukerens krets for å være «godkjent», er det enda større sannsynlighet for at den enkelte forbrukeren prioriterer dette produktet fremfor andre.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit