From Ocean to Plate: A critical analysis of perceived value addition through sustainable practices in the seafood industry
Abstract
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan bærekraftig produksjon av sjømat kan øke produktverdien for forbrukere. Med økende etterspørsel etter sjømat og bekymringer knyttet til industriens miljøpåvirkninger, er det viktig å forstå forbrukernes oppfatning av bærekraftig sjømat.
Hovedmålet er å utforske hvordan bærekraftige produksjonsmetoder påvirker forbrukeres oppfattede verdi av sjømatprodukter. Dette inkluderer å vurdere effektiviteten av tiltak som øko- merking og sertifiseringer.Studien benytter seg av dybdeintervjuer for å samle kvalitative data om forbrukerens oppfatning, kunnskap og preferanser knyttet til bærekraftig sjømat. Intervjuene ble analysert ved hjelp av teoretiske rammeverk som forventning-verdi-modellen og Woodruffs «Customer Value Hierarchy».
Funnene viser at forbrukerne har en generell forståelse av begrepet «bærekraftig sjømatproduksjon», men kunnskapsnivået varierer. De fleste oppfatter bærekraftig sjømat som ferskere, mer etisk og næringsrikt enn ikke-bærekraftige alternativ. Alle respondentene mente at bærekraftige produksjonsmetoder økte den oppfattede verdien av produktene. Pris var en viktig faktor, men kvalitet, smak, helsemessige fordeler og bærekraft var også viktige hensyn.
For å innhente informasjon om produktene og deres produksjon, nevnte respondentene produktmerker, bransjerapporter, dokumentarer og nettartikler som pålitelige kilder. Øko- sertifisering, sporbarhet og åpenhet om fangstmetoder ble også trukket fram som viktige faktorer. I sin helhet avdekket intervjuene en økende bevissthet og interesse for bærekraftig sjømat, drevet av bekymringer for helse, kvalitet og miljø.
Studien understreker behovet for økt tilgjengelighet og rimelige bærekraftige sjømatprodukter. Selv om forbrukere ser verdien av bærekraftig produksjon, velger mange de produktene bort til fordel for billigere alternativer. For å møte den økende etterspørselen bør sjømatindustrien tilpasse seg mer med flere og gjerne rimeligere bærekraftige alternativer. Bedrifter i bransjen bør også investere i økt kommunikasjon rundt bærekraftig sjømatproduksjon. Tydelig og tilgjengelig informasjon er avgjørende for å få opplyste forbrukere som vil verdsette de bærekraftige produktene. Abstract
This study investigated how sustainable seafood production can increase consumer product value. With an increase in demand for seafood and concerns about the industry’s environmental impact, it is vital to understand the consumers’ perception of sustainable seafood.
The main objective is to explore how sustainable production methods affect consumers’ perceived value of seafood products. This includes assessing the effectiveness of measures such as eco-labelling and certifications.
The study employs in-depth interviews to collect qualitative data about consumers’ perceptions, knowledge and preferences related to seafood. The interviews were analysed using theoretical frameworks such as the expectancy-value model and Woodruff’s Customer Value Hierarchy.
The findings of this thesis show that consumers have a general understanding of the term “sustainable seafood production”, but that their level of knowledge varies. Most perceive sustainable seafood as fresher, more ethical and nutritional than its non-sustainable counterpart. The respondents also expressed that sustainable production methods increased their perceived value of the products. Price was an important factor influencing their choices, but quality, taste, health benefits and sustainability were also central considerations.
To gather information about the products and their production methods, the respondents mentioned brands, company reports, documentaries and web articles as trusted sources. Eco-labels, traceability and capturing methods were also expressed as important factors. Taken as a whole, the interviews uncovered an increasing awareness and interest in sustainable seafood, driven by concerns for health, quality and the environment.
The study emphasises the need for increased availability and affordability of sustainable seafood products. Although consumers recognise the value of sustainable production, many opt for cheaper non-sustainable alternatives. The seafood industry should adapt to meet the growing demand by offering more sustainable options, preferably at different price ranges. Companies in the industry should also invest in better communication regarding sustainable seafood production. Clear and accessible information is crucial for enabling informed consumers who will appreciate the value of sustainable products.